Brno - Ani odkazy na Archimédův zákon nedokázaly přinést úspěch majitelům českých nákladních lodí, kteří chtějí po státu za málo vody v Labi miliardy korun.
Nejvyšší soud totiž definitivně odmítl stížnost jedné z firem, společnosti Evropská vodní doprava. Ta chtěla po státu 174 milionů korun za jeden rok, kdy bylo Labe část roku nesplavné.
Podobně dopadnou i další žaloby firem, podle kterých stát neudělal nic, aby dostatek vody v Labi zajistil. Žaloby jsou totiž postaveny na stejných důvodech jako ta od Evropské lodní dopravy.
Stát nic nedělá
Rejdaři už museli kvůli nesplavnosti Labe za posledních dvacet let zredukovat flotilu lodí o téměř devadesát procent. A tvrdí, že při současném stavu na Labi se nedá podnikat se ziskem. Lodní plavba tak v Česku míří k podobnému konci, jako to bylo u námořních lodí.
V roce 1998 už totiž Česká republika přišla o svou námořní flotilu, svého času druhou největší na světě mezi vnitrozemskými státy.
Rejdaři se u soudu marně snaží argumentovat, že stát (ministerstvo dopravy) v jejich případě uplatňuje nesprávný úřední postup - konkrétně že neplní povinnosti, které si přitom sám stanovil v zákonech.
Zákon říká, že stát je "povinen udržovat splavnost využívaných dopravně významných cest". A podle rejdařů se k tomu zavázalo Česko i v mezinárodní dohodě AGN o vodních cestách.
Kdy bude jez?
"Stát je povinen zajistit splavnost vodních cest, nikdo jiný než stát nemůže rozhodovat o splavnosti vodních cest. Držitelé koncese na provozování plavby na vnitrozemských vodních cestách jsou tedy oprávněni se dožadovat, aby stát zajistil podmínky," uvedl v dovolání Evropské vodní dopravy k Nejvyššímu soudu známý právník pracující například pro prezidentskou kancelář Aleš Pejchal.
Senát Nejvyššího soudu vedený soudcem Janem Eliášem ale argumenty firmy neuznal a dovolání odmítl. Nejvyšší soud tak souhlasil s verdiktem Městského soudu v Praze, podle kterého mezinárodní dohoda neukládá Česku žádné konkrétní povinnosti.
A není také možné spočítat, jakého zisku by dosáhla firma, kdyby její lodě mohly po Labi plout celý rok. "Dovolání se jako nepřípustné odmítá," uvedli soudci.
Klíčová pro splavnění Labe je stavba nového jezu u Děčína. Spory o zdymadlo na Labi u Děčína se přitom táhnou bezmála dvacet let. Rejdaři tvrdí, že nutně potřebují zlepšit splavnost dolního Labe. Ochránci přírody varují, že jez nenávratně poškodí výjimečné území.