Brno - Osmnáct let trvalo muži ze severu Čech, než našel zastání ve sporu o zaplacení zboží nakoupeného na předváděcí akci.
Ústavní soudci se v jeho mnohaletém sporu s firmou Zepter postavili na stranu zákazníka. Firma po něm chtěla 42 tisíc korun za hrnce, které se sice rozhodl pořídit si na předváděcí akci v roce 1993, ale od smlouvy kvůli její nevýhodnosti později odstoupil.
Podle ústavních soudců, kteří se - mimochodem - lidí zavazujících se na prodejních prezentacích pod tlakem dealerů k odběru zboží zastali už několikrát, musí mít spotřebitel v takovýchto případech větší ochranu.
Sporné body smlouvy
Smlouva o odběru nádobí měla podle soudců několik velmi sporných bodů.
Kupující měl například povinnost vypočítat si výši jednotlivých měsíčních splátek podle aktuálního měnového kurzu německé marky a české koruny.
Zboží by navíc obdržel až po zaplacení poslední splátky. Žalobu firma podala až těsně před uplynutím promlčecí lhůty. Muž tak žil několik let v přesvědčení, že firma akceptovala jeho odstoupení od smlouvy.
"Celkové okolnosti uzavření smlouvy, samotná smluvní ujednání, ale i 'obecně' známé obchodní praktiky žalobce (společnosti Zepter) napovídají tomu, že stěžovatel jednal v důvěře v prezentované informace a byl v postavení, které je hodno zvýšené ochrany," rozhodl Ústavní soud.
Soudci uvedli, že podnět ke smluvnímu jednání v podobných případech vychází zpravidla od dodavatele, přičemž spotřebitel není na smluvní ujednání připraven. Při uzavření smlouvy je využíván moment překvapení a nezkušenost spotřebitele.
Pokuty za akce
Soudci tak zrušili verdikty Nejvyššího i Krajského soudu v Ústí nad Labem, které rozhodly, že smlouva byla v pořádku a není nemravná. Soudy musí znovu spor rozhodnout a musí se řídit názorem ústavních soudců.
Nekalé praktiky prodejců na předváděcích akcích přitom nejsou nijak výjimečné.
Česká obchodní inspekce loni zjistila závady na zhruba polovině kontrolovaných předváděcích akcí, na kterých jsou hlavně seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky.
Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy předražené výrobky.
"Celkem bylo v rámci ČOI provedeno 133 kontrol na předváděcích akcích se zaměřením na dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Nedostatky byly zjištěny celkem v 63 případech, z toho ve 42 případech byly kontrolou prokázány nekalé obchodní praktiky," stojí ve výroční zprávě ČOI za loňský rok.