reklama
 
 

Koupí šejkové ČSA? Smysl to dává a šéfové neříkají ne

28. 9. 2011 10:35
Etihad je z nejrychleji rostoucích aerolinek světa a díky ČSA by se usadil v Evropě

Abú Dhabí - Ačkoliv jsou temperamentem úplně jiní, na tuhle otázku reagovali oba skoro stejně: váhavý smích, hledání slov a nakonec diplomatická odpověď.

Tuto sekvenci si nezávisle na sobě střihli šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák a viceprezident pro obchod společnosti Etihad Airways Peter Baumgartner.

Stalo se tak na koktejl párty v luxusním hotelu InterContinental v Abú Dhabí, hlavním městě Spojených arabských emirátů, kam tyto společnosti začaly provozovat pravidelnou partnerskou linku z Prahy.

Otázka, která oba manažery trochu vyvedla z míry, zní, jestli Etihad koupí společnost ČSA, až bude na prodej.

Etihad: Smysluplné investici se nevyhýbáme

"To se musíte zeptat jinde, není v mé kompetenci to komentovat," odpovídá na chodbě hotelu Miroslav Dvořák. "Obecně samozřejmě platí, že po dokončení restrukturalizce budou České aerolinie na případnou privatizaci připraveny. Ale v první řadě musíme ukázat, že to, co jsme udělali, dává hlavu a patu a že aerolinka je čitelná," dodává.

"Zajímavější odpověď byste možná dostal mimo záznam," usměje se v rušném sále Peter Baumgartner.

Po vypnutí diktafonu obšírněji rozvede svou oficiální odpověď ve smyslu: "momentálně ne, v budoucnu se ale žádné podobné smysluplné investici nevyhýbáme." Velký důraz přitom klade na fakt, že Etihad je ve volbě partnerů velmi vybíravý a že ČSA jsou pro něj důležité jako brána do Evropy.

"Porcujeme krávu, která ještě běhá po lese. To je strašně daleko," upozorňuje Jan Procházka ze společnosti Cyrrus, který je zároveň členem Národní ekonomické rady vlády (NERV). Koupě ČSA by ale podle něj pro Etihad rozumná byla.

Přes ČSA se Etihad dostane do srdce Evropy

"Jakýkoliv potenciální zájemce, který by byl ze vzdálenější strany světa, jako je třeba Etihad, by dával docela velký smysl. Pomohlo by to totiž nejen aeroliniím, ale i letišti. Etihad by si z něj totiž utvořil mezinárodní hub (letecký dopravní uzel, pozn. red.), přes který by tahal všechny svoje cestující do střední Evropy," myslí si Procházka.

Cena za ČSA je tak podle něj relativně nízká oproti tomu, kolik by musel případný zájemce za stejný efekt zaplatit za Letiště Praha, které se navíc ze zákona prodávat nesmí.

Prodej ČSA je podmínkou ukončení zeštíhlující restrukturalizace aerolinek v roce 2013, tedy asi rok před volbami.

"Při poslední privatizaci ČSA se proces vlekl strašně dlouho. Nedovedu si představit, že vláda začne před koncem volebního období masivně privatizovat," uvažuje Procházka.

Podívejte se, jak si obě aerolinky v Abú Dhabí padly kolem krku

Předčasné je proto podle Procházky také mluvit o případné ceně za prodej aerolinek, protože ve hře je příliš mnoho neznámých. Když se ale v roce 2009 uvažovalo o prodeji vysoce ztrátových ČSA, odhady ceny se pohybovaly od nuly do pěti miliard korun. Pod vedením Miroslava Dvořáka ale aerolinky výrazně zeštíhlily a ztráty omezily.

Bude se prodávat i letiště?

Podle Procházky přitom není vyloučeno, že na přetřes jednou opět přijde i prodej ruzyňského letiště, který dnes zakazuje zákon.

Penzijní reforma totiž formou takzvaného opt-outu odvede z rozpočtu až 27 miliard korun. "Tyto chybějící  prostředky se nebudou lepit jen z vyšší DPH ale i privatizačními příjmy, takže v nějaké brzké době se k tomu vláda stejně určitě vrátí," myslí si člen týmu NERV.

Etihad je národní letecký přepravce emirátu Abú Dhabí založený královským dekretem teprve v červenci roku 2003.

Jde o jednu z nejrychleji rostoucích aerolinek na světě zaměřenou hlavně na Asii a Evropu. Například na mezinárodní letecké show v britském Farnborough roku 2008 oznámil Etihad podle svých webových stránek největší objednávku v historii komerčního letectví a v příštích deset let tak koupí 150 velkokapacitních letadel včetně supermoderních Boeingů 787 Dreamliner.

Etihad chce podle Petera Baumgartnera proměnit Abú Dhabí ve významnou destinaci i letecký uzel Středního východu. Právě to spojilo Etihad s ČSA. Obě aerolinky tak totiž získají snadnější přístup do vzdálenějších destinací.

Například ČSA se partnerstvím s Etihadem podařilo zkrátit přestupy do destinací v Asii z bezmála jednoho dne na nanejvýš pár hodin, přičemž si zachovaly výhodné ceny. Zatímco například Emirates letí z Prahy do Dubaje za bezmála 12 tisíc korun, ČSA letí do sousedního Abú Dhabí za šest až osm tisíc.


autor: Karel Toman | 28. 9. 2011 10:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama