Rok v čele firmy: Dvořák postavil ČSA na tři nohy

Adam Junek
19. 10. 2010 13:45
Ztráta aerolinek se bude počítat na stamiliony. Jen sopka zasekla do hospodaření sekeru 400 milionů.

Praha - Přesně rok stojí v čele Českých aerolinií nový šéf Miroslav Dvořák, který zároveň vede i Letiště Praha. Právě po roce se mu podařilo postavit ČSA „na tři nohy", tedy přeměnit jeho strukturu na systém holdingu.

"Vyčlenili jsme od ledna služby odbavení tedy handling, od srpna je vyčleněno opravárenství do Czech Airlines Technics a od 8. října má svou vlastní licenci také charterová dceřiná společnost," vyjmenoval Dvořák na setkání s novináři.

Mateřská ČSA se věnuje pravidelné přepravě a dcerám zajišťuje například IT podporu nebo zpracování mezd na komerční bázi.

Ačkoliv se ČSA daří zvyšovat obsazenost letů, a to až na současných 80 procent, nadále Dvořák počítá s tím, že firma bude v provozní ztrátě, a to v řádu několika set milionů korun.

V zimě bude k dispozici o 11 procent letenek méně

"Postupně podle restrukturalizačního plánu postupujeme ke snižování kapacit a rušíme ztrátové linky. Efekty se ale projeví později. Navíc v letošním roce nás například jen výbuch islandské sopky přišel na 400 milionů korun," upozorňuje Dvořák.

ČSA tak bude pro zimní letový řád, jehož přesné znění zveřejní příští týden, snižovat kapacitu "na sedačkách" o zhruba 11 procent, u linek je to snížení zhruba o 16 procent.

Letiště ale tuto ztrátu vykompenzovalo novými linkami jiných dopravců. "Letos přibylo na Ruzyň pět nových společností. Tím, že jsme personálně propojeni, mohlo letiště navíc vyjednávat s ostatními dopravci o nahrazení na některých linkách výrazně dříve. Letiště tak bude na stejné kapacitě jako loni, možná o procento poporoste," tvrdí Dvořák.

Evropská komise dosud o státní půjčce nerozhodla

Celkový výsledek hospodaření se ČSA díky prodejům majetku, které byly pro udržení finanční stability firmy nutné, podaří vytlačit do černých čísel. Do letošního účetnictví se promítne totiž prodej duty free shopů, budovy sídla ČSA a hangáru F, které přinesly asi dvě miliardy korun. Nejvíce z toho přispělo samo Letiště Praha - zhruba 1,3 miliardy.

Loňská ztráta přitom činila asi 3,7 miliardy korun. Stát byl nucen zasáhnout 2,5 miliardovou půjčkou od státní firmy Osinek. Tuto veřejnou podporu nyní posuzuje i evropská komise, která dostala na stůl také restrukturalizační plán. Její rozhodnutí se neočekává dříve, než v průběhu příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy