Praha - První částí nejfrekventovanější tuzemské dálnice D1, na kterou vjedou letos na jaře bagry a zahájí tak její modernizaci, bude s největší pravděpodobností úsek číslo 14. Ten se nachází mezi kilometry 104 a 112 a je ohraničen sjezdy Větrný Jeníkov a Jihlava.
Právě on je totiž prvním, o němž rozhodla ministerská hodnotící komise. Ta posuzovala nabídky celkem 13 firem ucházejících se o práci alespoň na některém z pěti úseků v první etapě modernizace.
Podle neoficiálních informací, které má online deník Aktuálně.cz k dispozici, komise ponechala jako vítěze konsorcium firem Colas CZ a Porr, které nabídlo nejnižší cenu. Představitelé obou firem odmítli zatím do definitivního skončení výběrového řízení celou záležitost komentovat.
Právě nabídnutá cena měla mít při hodnocení 90procentní váhu, zbytek činila délka záruky, přičemž Ředitelství silnic a dálnic požaduje alespoň deset let.
Stát by měl určitě díky tomuto výběrovému řízení ušetřit. Původně Ředitelství silnic a dálnic počítalo s náklady na opravu pěti úseků ve výši zhruba 4,4 miliardy korun, součet nejnižších podaných nabídek na jednotlivé úseky ale nakonec činí jen 2,7 miliardy.
"Rozhodnutí jsme již účastníkům řízení odeslali," informoval online deník Aktuálně.cz generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Podle něho bude výsledek i všech zbývajících výběrových řízení oznámen během příštího týdne. Vítěze zatím odmítl oficiálně potvrdit.
Komise nad nabídkami seděla déle než měsíc
Termín podání nabídek skončil 3. ledna, komise tedy vyhodnocovala déle než měsíc. Navíc ještě některé účastníky vyzvala k doplnění informací.
Protože ne všechny firmy měly zájem o práci na všech úsecích, bylo nabídek celkem 60. Podali je všichni velcí hráči působící na poli dopravních staveb - tedy Strabag, Dálniční stavby, dále Switelsky stavební, Metrostav, Eurovia, Skanska, Berger Bohemia společně s Bögl a Krásl a M-silnice či Hochtief s dalšími dvěma firmami. V dalších sdruženích figurují například Vodohospodářské stavby, Inženýrské stavby Brno, Alpine Bau, IMOS Brno a Ekostavby Louny.
Kromě zmíněného úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou se soutěží ještě o úseky v kilometrech 41-49 (Šternov-Psáře), 66-75 (Loket- Hořice), 153-162 (Lhotka - Velká Bíteš) a 162-168 (Velká Bíteš - Devět křížů). Posledně jmenovaný je ale vybrán jen jako rezervní - letos by práce měly začít na čtyřech ostatních.
Stihne se začít na jaře?
Ředitelství silnic a dálnic nadále podle Čermáka počítá s tím, že alespoň na některých úsecích budou práce zahájeny v dubnu tak, jak podnik původně plánoval. "Není to ale už v našich rukou," dodal Čermák s narážkou na to, že po obdržení rozhodnutí se mohou neúspěšní zájemci odvolat k antimonopolnímu úřadu.
Na předání staveniště je potom šedesátidenní lhůta.
Doba zahájení oprav D1 se v minulosti již několikrát posouvala. Poprvé se termín pro podání nabídek měnil vloni v květnu po výměně vedení Ředitelství silnic a dálnic, v září pak podnik oznámil zásadní změnu podmínek tendru a ještě v listopadu se prodlužovala lhůta pro podání cenových nabídek.
Během prací se vždy nejprve rozšíří jeden směr dálnice o 75 centimetrů, aby se na něj vešly čtyři zúžené pruhy. Poté se zrekonstruuje jeden a posléze druhý směr. Přes zimu se pracovat nebude.
Podívejte se, v jakém stavu byla dálnice D1 již vloni: