Praha - Česko je páté v Evropě, alespoň pokud jde o nakupování vánočních dárků přes internet. Ukázal to průzkum poradenské společnosti Deloitte.
Dvě pětiny Čechů už totiž nakupují dárky online. Rozšířenější je tato forma pouze ve Velké Británii (54 %), na Slovensku (50 %), ve Finsku (48 %) a Německu (45 %). Evropský průměr činí 33 procent.
Za online nákupy utratí Češi 37 procent svého rozpočtu na dárky. V žebříčku je předstihli jen Němci, kteří na internetu utratí polovinu rozpočtu, Britové (47 %) a Francouzi (42 %). Slováci utratí online 33 procent rozpočtu a Finové pouze 27 procent.
Dalších 51 procent obyvatel Česka na webu jen porovnává ceny a vlastnosti potenciálních dárků nebo na něm hledá inspiraci. Samotný nákup pak uskuteční v kamenné prodejně.
Pouze devět procent Čechů internet vůbec k vánočním nákupům nepoužije. V celé Evropě je to přitom celá pětina lidí.
Zeptáme se a jdeme do hypermarketu
Kde lidé berou nápad na vánoční dárek? Čtyři pětiny se zeptají přímo přátel či rodiny, co si přejí. Nápady na dárky ale hledají také na internetu (76 % respondentů), v kamenných obchodech (73 %), na Facebooku a dalších sociálních sítích (29 %) nebo v televizních a rozhlasových reklamách (28 %).
Dárky pak lidé nakupují hlavně v hypermarketech - jako nejčastější místo je uvádí pětina lidí. Tradiční místní obchody preferuje 15 procent lidí, následuje internet (14 %), specializované řetězce s hračkami, sportovním zbožím, elektronikou, kutilskými potřebami či hudbou (12 %), tradiční obchodní doby (6 %) a objednávkové katalogy (4 %).
Dvě třetiny lidí plánují kupovat hlavně dárky prezentované jako speciální nabídka - zejména ve snaze ušetřit. Chtějí také využít různých věrnostních programů. Naopak zadlužit se plánuje jen málokdo.
Čtěte také: Co dostanete k Vánocům a co chtějí ostatní? Už to víme Chcete vrátit nevhodný dárek? Víme, na co máte nárok Jak reklamovat vadné zboží? Čtěte krok za krokem |