Jednička v prodeji letenek? Hádka podnikatelů je zpátky

Tereza Holanová Tereza Holanová
10. 6. 2013 7:42
V roce 2012 byla jedničkou Student Agency. Teď jsme ji předběhli, tvrdí Asiana
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: British Airways

Praha - Spor dvou velkých konkurentů o titul "jednička v prodeji letenek" je zpátky. Vyprovokovala jej tentokrát společnost Asiana, provozovatel portálu Letuška.cz. Ta se o slogan přetahovala už v roce 2006 se společností Student Agency.

"Podle našich údajů jsme už znovu jedničkou na trhu," řekla v květnovém rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz Šárka Litvinová, spolumajitelka Asiany. Její manžel a generální ředitel firmy Alexej Litvin poukazuje na to, že konkurence letos roste nejvýše o půl procenta, zato Asiana o třetinu.

Konkurenční Student Agency se brání. "Jedničkou jsme pořád my," vzkazuje podnikatel Radim Jančura, jehož společnost provozuje mimo jiné i službu Letenky.cz.

Právě spor o slogan, s nímž se obě společnosti střetly v roce 2006, stál na počátku velkého nepřátelství obou podnikatelů. Rostoucí Student Agency připravila Letušku.cz nejen o prvenství v prodeji letenek (k původnímu portálu Královna.cz přidal Jančura doménu Letenky.cz), ale později také o autobusovou linku z Prahy do Karlových Varů. Vítězstvím Student Agency skončilo také soupeření na trase mezi Prahou a Brnem, Asiana nyní vymáhá po Jančurově firmě odškodné u soudu.

Loňský rok? Jasně Student Agency

Podle oficiálních statistik Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zůstala za leden až září 2012 jedničkou Student Agency. Její podíl na počtu prodaných lístků činil 18,75 procenta, podle tržeb z prodaných letenek 16,12 procenta.

O tomto pořadí svědčí i finanční výsledky obou firem za celý loňský rok. Celkové tržby Asiany činily 1,8 miliardy korun, z toho tržby Letušky představovaly 750 milionů. Student Agency podle mluvčího Aleše Ondrůje utržila celkem přes šest miliard korun, jen za letenky pak 2,8 miliardy korun.

Asiana se podle Ondrůje navíc srovnává v letenkách pouze se značkou Student Agency, ale sama do svých čísel zahrnuje i prodej lístků na Slovensku či letenky pro korporátní klientelu. "Na tyto aktivity má holding Student Agency samostatné subjekty - Orbix a vlastní společnost na Slovensku," zdůrazňuje mluvčí.

Podle Alexeje Litvina je ale letošní situace odlišná. "Radim Jančura zaspal, jsme v květnu 2013 a tempo růstu tržeb naší společnosti překračuje třicetiprocentní hranici. Celý trh letenek přitom stagnuje," tvrdí Litvin.

Objektivní čísla za letošní rok přitom neexistují. "Vzhledem k tomu, že pražská kancelář IATA předala veškerou agendu do servisního centra v Madridu, byly lokální statistiky zrušeny a již nejsou dostupné," říká Martina Hochmanová z IATA.

Trendem je nákup přímo u dopravce

Celkové tržby všech 149 prodejců letenek v Česku činily - bez charterových letů - v prvních devíti měsících loňského roku téměř 7,7 miliardy korun. To bylo meziročně o šest procent více.

Tuzemští odborníci na leteckou dopravu se ovšem shodují, že dlouhodobě se tato čísla budou zhoršovat. "V klasickém prodeji letenek dlouhodobě moc velkou perspektivu nevidím," myslí si například Martin Iltis ze společnosti FinAdvice.

Analytik Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting očekává, že zákazníci si budou stále více rezervovat letenky přímo na portálech jednotlivých společností. Důvod? Dopravce si na rozdíl od prodejce neúčtuje manipulační poplatek.

Například stejná letenka do Gruzie (odlet 14. a návrat 22. června) vyšla 10. června webu Českých aerolinií na 10 390 korun. Na serveru Letenky.cz se lístek od téže společnosti prodává za 10 620 korun, na stránkách Letuška.cz za 10 865 korun.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sháníte letenky?

 

Právě se děje

Další zprávy