Brno - Největší prodejce nábytku na světě, švédská společnost IKEA, vytáhl do boje proti nadbytečnému užívání papírových tašek, které si zákazníci odnášejí z prodejen.
Od prosince se to projeví i v obchodech v Česku, za papírové tašky v prodejnách IKEA zaplatí všichni zákazníci včetně stálých z členského klubu, kteří měli dosud tašky zadarmo. Pro ostatní zákazníky papírová taška zdraží o korunu.
Podobný krok, tedy úplný konec tašek zadarmo, dělá IKEA i v dalších zemích, tašky nebudou zadarmo třeba na Slovensku nebo v Maďarsku.
Část na vzdělání
Členové IKEA Family, tedy klubu, který sdružuje stálé zákazníky, za tašky v Česku zaplatí dvě koruny, ostatní zákazníci pak šest korun.
Peníze, které za tašky firma získá od stálých zákazníků, chce firma věnovat na ekologické vzdělávání dětí.
"Hledali jsme řešení, jak snížit nadbytečné používání papírových tašek, a zároveň jsme chtěli přijít s něčím, co by mělo dlouhodobý příznivý účinek na životní prostředí. Proto jsme se rozhodli zavést nové ceny papírových tašek a peníze získané z jejich prodeje použít na vzdělávání dětí v oblasti ekologie," uvedla firma v oznámení zákazníkům.
V Česku se za tašky platí už téměř ve všech obchodech.
Od října zpoplatnila igelitové tašky i společnost Tesco, která se dlouho bezplatné nabídky tašek vzdát nechtěla. "Poslední průzkumy ukazují, že zákazníci mají stále šetrnější vztah k životnímu prostředí a postupně změnili svůj přístup k jednorázovým taškám," uvedla mluvčí Eva Karasová.
Lidé za tašku zaplatí jednu korunu.
Ušetřené miliony
Posledním řetězcem, který ještě lidem v Česku nabízí nákupní tašky zdarma, tak zůstává Globus. Ten zrušení bezplatných igelitových tašek zatím neplánuje.
Zkušenosti obchodníků přitom ukazují, že zpoplatnění tašek vede k velmi výraznému omezení jejich spotřeby.
Například společnost Ahold spočítala, že poté, co lidé začali za igelitové tašky v obchodech platit, klesla jejich spotřeba na polovinu, ročně se uspořilo na 30 milionů kusů tašek.