IKEA porazila McDonald´s. Lépe se tam najíte

Tomáš Fránek
10. 10. 2011 5:00
V testu expertů na kvalitu služeb IKEA předčila zavedené řetězce s občerstvením
Foto: Jan Langer

Brno - Kdyby se společnost IKEA rozhodla, že už nebude lidem prodávat nábytek, mohla by se stát lídrem na trhu s rychlým občerstvením.

Experti německého Institutu pro kvalitu služeb totiž po testování řetězců působících na evropském trhu zjistili, že se největší prodejce nábytku na světě může směle porovnávat se specializovanými firmami zaměřenými na jídlo. V mnohém je i předčí.

IKEA tak byla v kvalitě nabízených služeb v občerstvení lepší než McDonald´s a výrazně předčila například restaurace KFC nebo Burger King.

K úplné dokonalosti řetězci IKEA chybí podle expertů pouze jediný bod: poněkud línější obsluha. "IKEA jako finalista měla problém s aktivitou svých zaměstnanců," uvedli experti úřadu, který sleduje kvalitu služeb na trhu dlouhodobě.

Reakce zaměstnanců firmy se tak zdály expertům pomalé a nedosahovaly kvalit lidí od McDonald´s.

Čistota kulhá

Experti utajeně navštívili 13 řetězců, z nichž většina působí také v Česku. Zaměřili se na čistotu restaurací, čerstvost a kvalitu potravin a také odbornou kvalitu a ochotu zaměstnanců.

A podle zjištění odborníků, kteří provozovny navštívili utajeně 130krát jak v době oběda, tak večer, pouze třicet procent provozoven může zaručit úplně nejvyšší kvalitu služeb. Někde inspektoři podle vlastních slov ztráceli chuť k jídlu.

Nejlepší se nakonec ukázal řetězec Marché zaměřený na rybí občerstvení, který ale v Česku nepůsobí. Restaurace má tato švýcarská firma například v Rakousku, Maďarsku nebo ve Slovinsku. Marché získala 78,7 z možných sto bodů.

Další firmy v žebříčku už ale v Česku najdete. IKEA získala 77,6 bodů a  McDonald´s 72 procent bodů. A vůbec nejhůře dopadla společnost Pizza Hut, která získala 64,3 bodů.

"Vítěz testu, společnost Marché, nabízí dobré služby, velký rozsah a kvalitu potravin. IKEA se poučila z kritiky a přijala opatření ke zlepšení služeb, nabízí velký výběr včetně bioproduktů. A McDonald´s bodoval nejlepší kvalitou komunikace, tedy měl dobře informované a přátelské zaměstnance," uvedla Bianco Moeller, ředitelka Institutu.

Za velký problém u fast foodu označili experti to, že mnohde lidé čekají na svoje jídlo i desítky minut. "Pouze každý pátý zákazník dostal jídlo hned, někde lidé čekali třeba devatenáct minut," uvedla ředitelka Moeller.

Fast foodům se daří

Fast foodům se i přes krizi daří.

Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením  McDonald´s tak zvýšil ve druhém čtvrtletí čistý zisk meziročně o 15 procent na 1,4 miliardy dolarů (24 miliard korun) díky růstu prodeje ve Spojených státech i Evropě.

Oblíbené jsou fast foody také v Česku.

Za rychlé občerstvení Češi utratí až dvacet pět miliard korun ročně, což je asi 30 % celkových tržeb ve veřejném stravování. Češi tak v provozovnách rychlého občerstvení utratí více peněz než třeba Poláci nebo Maďaři.

V Česku je nyní na 15 tisíc fast food restaurací a stánků s rychlým občerstvením.

 

Právě se děje

Další zprávy