Omyl jménem IKEA. Češi rádi vidí luxus i tam, kde není

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 5. 2011 5:30
Řetězec má v Česku jiný punc než na Západě, příliš se to nemění
Žlutomodré barvy, ploché krabice s nezbytným návodem a doma šroubovák či imbus - Češi pochopili, co po nich IKEA chce. Nábytek tu nakupují už 20 let.
Žlutomodré barvy, ploché krabice s nezbytným návodem a doma šroubovák či imbus - Češi pochopili, co po nich IKEA chce. Nábytek tu nakupují už 20 let. | Foto: IKEA

Praha - Je to vlastně jedno velké nedorozumění, které se mezi nakupujícími Čechy a nábytkářským řetězcem IKEA odehrálo přesně před dvaceti lety a k oboustranné spokojenosti přetrvává dodnes.

Švédská značka jako jedna z prvních začala učit Čechy po pádu komunismu pořizovat si jiné židle, stoly či skříně, než jaké jim servírovala totalita. Nábytek všude jinde vnímaný jako studentský či pro "chudší" se tu stal překvapivě symbolem jistéto druhu luxusu. A stejně tak způsob prodeje, ačkoliv vyžaduje, abyste doma měli šroubovák, imbus či kleště a uměli s nimi navíc zacházet.

Dodneška má IKEA mezi nábytkářskými řetězci odlišné postavení, Češi ji stále ještě vnímají jinak než lidé na západ od jejich hranic.

Čísla o tržbách dokazují, že je uchvacuje sortiment vystavovaný v ucelených "pokojích" či celých minibytech, jednoduchý skandinávský design a nábytek jako stavebnice. A také chytré drobnosti, které zpříjemňují život: třeba magnetické držáky na lednice, anebo dětské koutky, aby rodiče mohli v klidu utrácet.

Luxusní značka versus nábytek pro studenty

"Ačkoli byla IKEA na začátku své působnosti v České republice vnímána jako luxusní značka, více než ceny za to mohl atraktivní design a způsob, jak výrobky nabízela. Neprodávala jenom nábytek, ale životní styl," tvrdí mluvčí řetězce Petr Chadraba.

Právě v tom je vnímání značky výrazně odlišné. Zatímco většina nakupujících třeba v Německu nebo Británii si uvědomuje, že švédský řetězec nabízí hlavně cenově dostupné řešení pro méně majetné, studenty nebo mladé páry, Češi ji stále vnímají jako prodejce značkového nábytku ve střední cenové hladině.

"Zatímco anglosaská kultura oceňuje řemeslné zpracování, ruční výrobu a kvalitní materiál, u nás vládne spíš italské vnímání - nezáleží tolik na kvalitě provedení, ale na designu, na vzhledu," vysvětluje marketingový odborník Petr Styx.

Český fenomén: v luxusní vile židle z IKEA

Češi ani po dvaceti letech nejsou ochotní zaplatit za delší životnost nábytku, danou zejména použitým materiálem a provedením. Cena je pro ně hlavní vodítko.

Ikea v číslech a datech

1943 Ingvar Kamprad založil vlastní firmu

1956 IKEA prodává první nábytek v rozmontované podobě a ploché krabici

1991 firma otevřela první obchodní dům v Česku

198 milionů tolik katalogů vytiskne IKEA každý rok, jen v Česku je to 1,9 milionu

321 obchodních domů IKEA stojí v celkem 38 zemích světa

1 105 zaměstnanců má IKEA v Česku

11 milionů návštěvníků prošlo čtyřmi obchodními domy v ČR

10 údajně jeden z deseti Evropanů byl počat na matraci z IKEA

"Všude v západní Evropě jde o řetězec pro ekonomicky slabší skupinu či jako rychlé a dočasné řešení bytového vybavení. Nábytek prodávaný v IKEA není určený na příliš dlouhé užívání. U nás se jím ale nahrazuje všechno, je braný jako trend, jako něco, co je in," konstatuje designér Ondřej Brunecký z brněnského studia viewArt.

I když tomuto nábytku přiznává čistý skandinávský styl, funkčnost a estetickou "použitelnost" vedlo nakupování v IKEA v českých domácnostech k určité unifikaci. Styl IKEA je brán jako standard a prostor pro větší kreativitu chybí.

"Je to český fenomén. Viděl jsem fotografie vily u Prahy, dům postavený za mnoho milionů. Mezi zařízením pak byly židle z IKEA. To je český fenomén. IKEA je prostě vnímaná jako lepší značka," potvrzuje tajemník Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš.

Češi milují stavebnice

IKEA se netají tím, že se své ceny snaží držet při zemi. "Chceme, aby naše výrobky byly dostupné co největšímu počtu lidí, a proto musíme neustále udržovat co nejnižší možnou cenovou hladinu. Za poslední tři roky se nám podařilo snížit ceny o dvacet procent," upozorňuje Chadraba.

Kromě toho, že Češi na nízké ceny slyší, jsou více než ochotní se na jejich "stlačování" podílet. Ze samoobslužných skladů IKEA si vozí domů ploché krabice a za pomoci vlastního nářadí si doma postaví nábytek jako ze stavebnice.

"České kutilství IKEA určitě pomohlo. Například v Číně je situace naprosto jiná - i když i tam lidé nakupují nábytek v plochých krabicích, drtivá většina z nich si zároveň objedná i pomocníky z obchodního domu, aby jim nábytek sestavili," upozorňuje Petr Styx.

Chce to střední cestu

Odborníci se shodují, že mezi řetězci, které v Česku působí, se IKEA určitě může chlubit kvalitnějším nábytkem. "IKEA má svůj propracovaný systém kvality, který je poměrně přísný, to potvrzují i její čeští dodavatelé," konstatuje Tomáš Lukeš.

Zároveň ale upozorňuje, že kvalitu od ceny nelze tak docela oddělit.

Ani designéři švédskou značku tak docela nezatracují. "Nabízí řadu praktických a chytrých řešení, navíc přestože jde o levný nábytek, nepostrádá z designérského hlediska nápad. Nábytek z IKEA je rozhodně použitelný například v domácí pracovně, při řešení úložných prostor. Prostě předměty, které nejsou příliš exponované a přetížené," navrhuje designér Brunecký.

Češi by se ale měli naučit jít střední cestou a uvědomit si, že od nábytku za pár tisíc nemohou očekávat stejnou životnost jako u postele na míru vyrobené z tvrdého dřeva, dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy