Brno - Spor ekologických právníků a automobilky Hyundai o stavbu kanalizace pro její novou továrnu v Nošovicích se dostal do slepé uličky. Ekologové požadují nový posudek. Firma jej odmítá.
V rámci celé miliardové investice Hyundai v Česku jde co se týká vynaložených peněz o zanedbatelné sumy. Důležité je to ale proto, že jde o první vážný spor poté, co ekologové, stát i automobilka podepsali v Česku unikátní dohodu o spolupráci. A situaci nespravily ani tři již existující posudky.
Tři posudky stačí
Ekologové automobilku obvinili z toho, že se na stavbě kanalizace snaží ušetřit. Nechce podle nich použít nejlepší technologie určené v rámci procesu posuzování vlivu automobilky na životní prostředí a stavbu zahájila v rozporu se stavebním zákonem.
Do sporu zasáhl stát, agentura CzechInvest zadala vypracování tří odborných posudků.
Ale ani tyto posudky spory neukončily.
Více o Hyundai
- Hyundai Nošovicím představila šéfy
- Bývalý šéf Daewoo bude pykat za podvody
- Ve studiích k Hyundai jsou rozpory
- Kolik dá Hyundai míst? Tisíc nebo tři
- Hyundai ztrácí, analytiky to zaskočilo
- Hyundai: Kvůli úplatkům nebude slavnost
- Továrna Hyundai? Ano, ale něco za něco
- Hyundai: Úřady volí nezvyklé způsoby
- Hyundai: Úřady volí nezvyklé způsoby
Podle právníků z programu Garde Ekologického právního servisu sice automobilka ustoupila od použití nevhodného betonového potrubí, pro kanalizaci ale navrhuje méně kvalitní plastové potrubí.
Na rozdíl od automobilky podle právníků Moravskoslezský kraj při budování nošovické zóny nejmodernější technologie používá.
Automobilka ale návrh ekologů na vypracování dalšího nezávislého posudku odmítla. "Tři expertní posudky jsou dostatečným podkladem pro vyhodnocení dalšího postupu," uvedl Petr Michník z české pobočky Hyundai.
Už se nemůžeme zdržovat
Hyundai s ekology už o problému kanalizace dál jednat nechce.
"Samozřejmě bychom upřednostnili, kdyby se toto řešení setkalo s příznivým přijetím i z Vaší strany - naše společnost již však nevidí prostor k dosažení naprosté shody v této otázce," uvedl v dopise Ekologickému právnímu servisu Michník s tím, že další zdržení stavby kanalizace už není pro firmu akceptovatelné.
Mluvčí firmy Petr Vaněk uvedl, že Hyundai požádal o nezávislý dozor při stavbě kanalizace. Podle Vaňka bude továrna společnosti nejmodernější automobilkou v Evropě a firma využije špičkových technologií.
Definitivní dešťová kanalizace v továrně bude mít devět kilometrů.