Expert: Německo na mýtném pro cizince prodělá

ČTK ČTK
5. 12. 2013 16:14
Německý dopravní odborník spočítal, že náklady budou vyšší než výnosy
Dálnice A8 u rakousko-německých hranic.
Dálnice A8 u rakousko-německých hranic. | Foto: Reuters

Berlín - Německý dopravní expert Ralf Ratzenberger v posudku pro největší autoklub v zemi ADAC tvrdí, že Německo na chystaném dálničním mýtu pro zahraniční osobní auta prodělá. Informoval o tom ve čtvrtek server deníku Westdeutsche Allgemeine Zeitung.

ADAC se dlouhodobě staví proti zpoplatňování dálnic v Německu, berlínské ministerstvo dopravy naopak od zavedení mýta pro řidiče z Česka a dalších zemí očekává přínos do státní pokladny zhruba 800 milionů eur (22 miliard korun) ročně.

Ratzenberger ve své studii přepokládá, že roční náklady na systém se vyšplhají na 300 milionů eur (8,2 miliardy korun), na poplatcích se ale vybere pouze 262 milionů (7,2 miliardy korun).

Vycházel přitom z toho, že cena roční dálniční známky bude 100 eur (2742 korun), u dvouměsíční 30 eur a desetidenní kupon vyjde na deset eur. Autor mnoha dopravních posudků pro německé úřady očekává, že každý rok si je koupí pouze 6,7 milionu zahraničních motoristů. Mnoho z nich podle něj zvolí celoroční variantu, neboť půjde o lidi dojíždějící do Německa za prací nebo za nákupy.

Jeden z dřívějších posudků vypracovaný provozovatelem mýtných systémů Ages naopak počítal s tím, že dálničních známek se ročně prodá 29 milionů kusů, a stát tak od cizinců využívajících německé dálnice vybere zhruba 900 milionů eur. Po odečtení nákladů na výrobu kuponů a dalších výdajů ve výši přibližně 200 milionů eur tak německé státní pokladně z mýtného zbude asi 700 milionů eur.

Získáme 800 milionů. Vlastně nevíme

Ministr dopravy Peter Ramsauer z bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic pro cizince prosadila do návrhu koaliční smlouvy německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů (SPD), v minulosti opakovaně zmínil, že od tohoto kontroverzního kroku očekává zisk okolo 800 milionů eur.

Jeho úřad ale nedávno přiznal, že tuto sumu nemá podloženou žádnými výpočty ani zatím nemá spočítáno, jaké náklady si mýtný systém vyžádá. Chybějící koncept zpoplatnění dálnic pro zahraniční osobní auta prý předloží, jakmile Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zavedení mýtného, jak s tím počítá koaliční smlouva nově vznikající německé vlády.

Dokument však toto opatření podmiňuje jeho souladem s právem EU, a navíc nesmí dodatečně finančně zatížit německé motoristy, což mnozí němečtí komentátoři i odborníci považují za těžko splnitelné podmínky. Sporný je především soulad mýtného pro cizince s unijními normami o nediskriminaci. Sousední Rakousko a Nizozemsko už avizovaly, že v případě jeho prosazení napadnou postup Berlína u evropského soudu.

"Čím více nás budou tyto země žalovat, tím více poroste v Německu souhlas s tímto mýtem," reagoval podle agentury DPA Ramsauer v Bruselu na stížnosti sousedů. Už dříve jejich kritiku odmítl i předseda CSU a bavorský premiér Horst Seehofer. Podle zářijového průzkumu podporuje zpoplatnění dálnic v zemi více než polovina Němců, většina z nich se ale vyslovila jen pro zinkasování zahraničních vozů.

Připlatí si i kamiony

Kromě mýtného pro osobní auta cizinců počítá koaliční smlouva také z rozšířením kamionového mýta. To dosud platí nákladní automobily nad 12 tun na všech dálnicích a části takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen), které jsou obdobou českých silnic 1. třídy.

V budoucnu mají kamiony platit i za používání všech spolkových silnic. Podle dopravních expertů, citovaných dnešním německým tiskem, toto opatření ale nezačne platit dříve než v roce 2017.

Aby mohla v Německu vzniknout nová vláda velké koalice CDU/CSU a SPD, musí nejprve členové sociální demokracie schválit její koaliční smlouvu ve vnitrostranickém referendu. Jeho výsledek se očekává v polovině prosince a je stále velmi nejistý.

 

Právě se děje

Další zprávy