Chicago - Po dvouletém zpoždění začnou tento měsíc v americkém státě Washingtion první testovací lety Boeingu 787 známého pod přezdívkou dreamliner.
Továrna má na stroj už celkem 866 objednávek, což by ji mělo udržet v chodu více než deset let. První komerční lety by měl Dreamliner provozovat v barvách japonského dopravce All Nippon Airways počátkem příštího roku.
Dreamliner konkurující evropskému Airbusu 330, 340 a očekávané řadě 350, je však pro Boeing i tak účetně vypjatá operace.
Podle některých odhadů totiž společnost do vývoje tohoto supermoderního a elegantního letounu z uhlíkových kompozitů investovala mezi 3,5 až 4,5 miliardami dolarů. Jako ostatní výrobci i Boeing se přitom potýká s poklesem poptávky kvůli recesi. Obamova administrativa navíc omezuje zakázky společnosti pro americkou armádu.
Záležitost "nulového zisku"
Podle časopisu BusinessWeek bude také společnost první Boeingy 787 prodávat za velmi přátelskou cenu 130 až 170 milionů dolarů. Přitom větší a starší Boeingy 747 se prodávají i za 300 milionů.
"Zpočátku bude Dreamliner záležitostí nulového zisku," řekl mluvčí společnosti Jim Condelles.
I na Dreamlineru se navíc podepsala prohlubující se hospodářská recese. Do začátku června zrušili podle BusinessWeeku zákazníci objednávku na celkem 57 strojů. Pokles objednávek komerčních letadel se projevil i na ostatních řadách Boeingu. Za letošní květen firma získala jen 20 objednávek na svá komerční letadla, zatímco za stejný měsíc v roce 2008 to bylo 67 letadel.
Tento rok podle analytické společnosti BernsteinResearch bude činit tžby za komerční boeingy 33,7 miliard dolarů, bezmála polovinu z celkových zhruba 68,2 miliard. Příští rok se ale tento podíl zmenší na 29,7 miliard z celkových 64,6 miliard. Čistý zisk se tak z letošních 3,3 miliard dolarů může dostat na 3 miliardy v roce 2010.
Podle BernsteinResearch dodá Boeing příští rok 386 letadel všech druhů oproti letošním 456 kusům. Společnost už proto díky poklesu poptávky zeštíhlila některé výrobní závody a propustila kolem deseti tisíc pracovníků. Obamova administrativa chce navíc omezit dodávky vojenského transportního letounu C-17 a dalších zakázek, na kterých se Boeing podílí.
Dreamliner v kůži letu 447?
Dreamliner bude mít čtyři verze pro 210 až 300 pasažérů bude určeno na mezikontinentální lety. Díky lehčí konstrukci z uhlíkových vláken spotřebuje o 20% méně paliva než obdobná letadla jeho třídy.
Na letošní testy by továrna měla vyčlenit šest letadel. Pokud budou úspěšné, dodá továrna příští rok 15 strojů. Postupně se chce dostat až na tempo 10 letadel měsíčně, o čemž skeptici kvůli novosti nevyzkoušených technologií pochybňují.
Podle internetové encyklopedie Wikipedia je zatím nezodpovězenou otázkou Dremlineru problém, který se možná podílel na zkáze letu Air France 447 - totiž zásah bleskem. Uhlíkové kompozity totiž narozdíl od kovu nemají schopnost vytvořit tak zvanou Faradayovu klec, po které výboj sjede.