Dopravní stavby od srpna skončí, chybí na ně peníze

Karel Toman
28. 7. 2010 12:42
Státnímu fondu dopravní infrastruktury chybějí peníze i bez plánovaných škrtů
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Zřejmě už od srpna se začnou ukončovat rozestavěné dopravní stavby. ČTK to ve středu řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Důvodem je podle něj plánované snížení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok o 17 miliard korun a letošní výpadek příjmů fondu téměř o čtyři miliardy.

"Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme," uvedl Hanzelka. Podle něj na seznamu nebude jihozápadní část pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září. "Zastavení téhle stavby by byla katastrofa," řekl mluvčí.

Národní katastrofa nebo ministerský balónek?

Termín katastrofa použil pro současnou situaci i Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něj budou muset stavební firmy propustit ještě letos tisíce lidí. "Pokud by to měli takto utnout, tak s námi musejí jednat a dát nám jasné informace. Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět," upozornil Čížek.

Zástupci sdružení už prý požádali ministra Víta Bártu o schůzku. Tam by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém. "Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uzavřel zástupce stavbařů.

"Není to žádná katastrofa," oponuje naopak statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš, který coby minulý hejtman do kraje "přivedl" dálnici D1. Z ní teď u Hulína vybíhají rozestavěné rychlostní silnice R49 a R55, které mají na dálnici napojit obří průmyslovou zónu u Holešova a krajské město. Zastavení staveb těsně před dokončením by proto pro rozvoj kraje znamenalo tvrdou ránu.

"O tak zásadních věcech bude rozhodovat vláda. Boj o rozpočet není věcí jednoho ministerstva. Nehledal bych v tom větší hloubky," řekl Lukáš.

Na přímou otázku nevyloučil, že jde o „mediální balónek", který má veřejnost naklonit ministerstvu dopravy, kterému se nelíbí nutnost seškrtat do konce ledna 2,5 % svých výdajů. „Spíš bych ale řekl, že to svědčí o tom, že vládní tým ještě není zharmonizovaný," dodal.

Propadly příjmy z daní i dotací

Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů. Fondu se ale nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.

Kromě národních zdrojů investuje SFDI ještě peníze z evropských fondů. Peníze z EU je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu; jak již dříve uvedlo ministerstvo dopravy, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání fondů EU.

Podobně jako ministr Bárta (VV) mají s navrhovanými rozpočty problémy i jeho straničtí kolegové v resortech školství a vnitra. Vláda proto bude o úsporách dnes jednat, ministr financí Miroslav Kalousek je ale označuje za nezbytné.

 

Právě se děje

Další zprávy