Coca Cola jde do boje s obezitou. Má plán i pro Česko

Tomáš Fránek
9. 5. 2013 17:01
Firma oznámila čtyři celosvětové závazky týkající se ochrany zdraví spotřebitelů
Foto: Reuters

Atlanta - Největší světový producent nealkoholických nápojů, společnost Coca Cola, se rozhodl bojovat s obezitou ve všech zemích, kde se jeho výrobky prodávají.

Firma, která je kritiky považována právě za jeden ze symbolů obezity především u dětí, ve čtvrtek oznámila čtyři celosvětové závazky. Podle vedení společnosti přispějí k tomu, aby lidé byli zdravější. Obezitu firma označila za nejvážnější zdravotní problém dneška.

Coca Cola chce lidem nabízet nízkokalorické nebo nekalorické nápoje, na etiketách nápojů zpřehlední údaje o energetických hodnotách a chce také podporovat sportovní aktivity ve všech zemích, kde působí.

„Budeme provádět odpovědný marketing včetně celosvětového zákazu marketingu cíleného na děti do 12 let," uvedla firma v prohlášení.

Plány na boj s obezitou představila společnost při příležitosti 127. výročí vzniku značky Coca-Cola. Zavázala se, že na stránce www.comingtogether.com bude veřejně a aktivně měřit rozsah a dopad svého úsilí.

Globální problém

Obezita je dnes nejvážnějším zdravotním problémem a dotýká se téměř každé rodiny po celém světě. Je to globální společenský problém, který vyžaduje, abychom všichni spolupracovali a k řešení přispěli svým dílem," uvedl Muhtar Kent, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Coca-Cola.

Podle organizace International Obesity Task Force je jedno z deseti dětí na světě obézní, celkem tedy přes 155 milionů dětí. Světová zdravotnická organizace upozorňuje, že nadváhou trpí pět milionů dětí ve věku do pěti let. Obezita se tak začíná týkat čím dál tím menších dětí.

„Zavázali jsme se podílet se na řešení tohoto problému a úzce spolupracujeme s partnery z oblasti podnikání, státní správy i občanské společnosti. Dnešní oznámení je dalším krokem kupředu na naší cestě. Záběr naší iniciativy je široký a dotýká se každé země a kontinentu, kde působíme, dodal Kent. Firma působí ve více než 200 zemích včetně České republiky.

Coca-Cola vlastní více než 500 značek sycených i nesycených nápojů. Vedle hlavní značky Coca-Cola jí patří například značky Fanta, Sprite, Powerade a Minute Maid.

Jak nepřijít o trhy

Jde o další krok, kterým se Coca Cola snaží přesvědčit zákazníky, že myslí na jejich zdraví. Největší výrobci nápojů na světě se totiž už před několika roky dobrovolně zavázali, že v USA stáhnou přeslazené výrobky z automatů na základních a středních školách.

Firmy reagovaly na iniciativu Americké asociace srdce a charitativní organizace bývalého prezidenta Billa Clintona, která bojuje proti dětské obezitě. Ty stanovily pravidla, jaké nápoje by měly děti dostávat. Ze škol měly podle asociace zmizet nejen sladké nápoje, ale také nezdravé čokoládové tyčinky a podobné pamlsky. "Je to velmi důležitý krok k tomu, aby americké děti prožily zdravější život," citovaly Financial Times exprezidenta Clintona.

Analytici ale upozorňují, že krok Coca Coly je vynucený obavou ze ztráty trhů. Podle Aliho Dibadja z investiční skupiny Bernstein prodej nealkoholických nápojů ve Spojených státech klesl. Zákazníci se obávají zdravotních potíží, a sami tak regulovali svou spotřebu, řekl podle deníku The Financial Times.

Výrobci nealkoholických nápojů nyní expandují v Indii, Číně a dalších rozvíjejících se zemích, kde se lidé stěhují do měst a jejich příjmy rostou.

Organizace na ochranu zdraví ale upozorňují, že rostoucí spotřeba nápojů by v těchto zemích mohla způsobit nárůst obezity, a Coca-Cola i její konkurenti se podle analytiků obávají globálního poklesu prodeje.

"Lidé v těchto zemích si začnou uvědomovat zdravotní rizika, a tak chce Coca být připravená," řekl podle agentury Bloomberg analytik Jack Russo ze společnosti Edward Jones & Co. v St. Louis.

 

Právě se děje

Další zprávy