reklama
 
 

Alkohol za dávky? Nová sociální karta tomu nezabrání

14. 2. 2012 7:00
Novinka měla zabránit zneužívání dávek pro chudé. Tak snadno to ale nakonec nepůjde

Praha - Účelové sociální dávky už nepůjdou zneužít například na nákup alkoholu nebo cigaret. To měla být podle ministerstva práce a sociálních věcí jedna z hlavních výhod takzvaných sociálních karet. Z ambiciózního plánu ale zbylo torzo.

Příjemci dávek v hmotné nouzi, kteří dostanou sociální karty, je sice nebudou moci využít při nákupech ve zlatnictví nebo u kadeřníka, nicméně alkohol nebo cigarety v supermarketu si jejich prostřednictvím nakoupí dál.

Ministerstvo práce a sociálních věcí totiž neprosadilo původní plán, podle něhož měl být nákup těchto položek znemožněn hned při placení u pokladny v obchodě, tedy online.

Místo toho vše směřuje k zavedení složitějšího systému zpětné kontroly přes elektronické účtenky.

Elektronické účtenky přitom v Česku zatím nabízí jediná firma - společnost iDTAX, kterou v minulosti spoluvlastnili jak ministr Jaromír Drábek, tak jeho první náměstek Vladimír Šiška. Společnost iDTAX pak od nich koupila firma Vítkovice, a. s., která je součástí skupiny Vítkovice Machinery Group.

Bez účtenek se nezjistí nic

Oba politici ale jakýkoliv střet zájmů odmítají a napojení na firmu označují jenom za spekulace. Drábek z firmy odešel po svém nástupu do politiky, náměstek Šiška podle obchodního rejstříku až v červenci 2010.

Elektronické účtenky se přitom zatím používají v Česku pouze v jedné z pražských kaváren.

Bez účtenek a speciálního programu, který srovná údaje o užití karet s účtenkami z obchodů, nepůjde o útratách lidí se sociální kartou zjistit potřebné údaje.

Ministerstvo práce a sociálních věcí přitom letos plánuje vydat až milion těchto karet. Změna se tak dotkne většiny lidí pobírajících dávky.

Doporučení expertů z ministerstva, kteří se zabývají situací nejchudších lidí, aby byly rovnou zablokovány nákupy alkoholu nebo cigaret, neprošla. "Bylo nám řečeno, že to banka odmítla jako drahé řešení. U části lidí, kteří dávky pobírají, by zákaz nákupu alkoholu byl velmi potřebný," uvedl jeden z expertů.

Ministerstvo zatím přesně neuvedlo, jak bude kontrola fungovat a zda bude na případnou dodávku účtenek vypisovat výběrové řízení.

Přitvrdíme, slibujeme

Ministr Drábek pouze při podpisu smlouvy s Českou spořitelnou uvedl, že počítá s tím, že kontrola výdajů lidí se přitvrdí - vedle potřebné autorizace ministerstvo zavede elektronické účtenky, pomocí kterých půjde zjistit, za co člověk dávky utratil.

To, že se nákupy budou kontrolovat za pomoci elektronických účtenek, už potvrdila Česká spořitelna, která zejména díky největšímu počtu bankomatů vyhrála soutěž na vydávání a správu karet. Podle vyjádření banky bylo stanovení okruhů kontroly věcí ministerstva.

"Projekt počítá s tím, že v první fázi bude čerpání účelových dávek kontrolováno vůči takzvaným Merchant Category Codes - kódům kategorie obchodníka. V praxi to znamená, že nebudou povoleny nákupy u vybraných typů obchodů - například videoherny nebo zlatnictví," říká mluvčí České spořitelny Helena Matuszná.

"Pro další fázi se plánuje kontrola účelových dávek prostřednictvím elektronických daňových dokladů, které budou obchodníci podle právních předpisů vydávat při prodeji zboží a služeb. Tento způsob umožní následnou kontrolu na úroveň jednotlivých položek nákupu," dodává Matuszná.

Kdo dávky zneužije na nákup alkoholu či cigaret, přijde podle ministerských plánů o část dávek.

Výdej od června

Karty mají lidé začít dostávat nejpozději do konce června. Za vydání nové karty místo poškozené, ukradené či ztracené by měl příjemce dávek platit 240 korun a za vygenerování PIN pak 100 korun.

Jeden výběr dávky z bankomatu České spořitelny v měsíci by měl mít zdarma, každý další by měl stát šest korun. Také první bezhotovostní převod bude zdarma, další přijdou na šest korun. Výběr z bankomatů konkurenčních bank vyjde na 40 korun.

autor: Tomáš Fránek | 14. 2. 2012 7:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama