Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Tatra

První automobil NW Präsident (na obrázku vlevo) zhotovili v Kopřivnici v roce 1897. V roce 1919 továrna přijala značku Tatra. Po druhé světové válce se musela soustředit na nákladní auta, která byla zapotřebí pro vývoz do Sovětského svazu, armádu a velké stavby. Omezená výroba osobních aut Tatra však probíhala i za socialismu; šlo zejména o modely Tatra 600, 603 a 613. Posledním osobním vozem značky byla Tatra 700 z let 1996 až 1999. V posledních dvaceti letech už kopřivnická automobilka nabízí jen nákladní vozidla, která jsou určena hlavně pro použití v obtížných terénních podmínkách. K nejdůležitějším výrobkům patří vojenská Tatra Force (T 815-7, vpravo).

 

Právě se děje

Další zprávy