Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Motor má klidný chod, je tichý a k nízké spotřebě přispívá i jeho nízká hmotnost pouze 78 kilogramů.
Motor má klidný chod, je tichý a k nízké spotřebě přispívá i jeho nízká hmotnost pouze 78 kilogramů. | Foto: Radek Pecák

Na trhu jich je dost

Na našem trhu jsou nejrozšířenější motory 1.0 TSI koncernu Volkswagen (na obrázku v motorovém prostoru Škody Octavia) a pak tříválec 1.0 EcoBoost od Fordu. Početně zastoupené jsou ale také motory 1.2 PureTech stejné koncepce od koncernu PSA (Peugeot, Citroën a nově i Opel) a ve spoustě renaultů a dacií najdeme motor 0.9 TCe.

Dobrou zprávou je, že nějaké katastrofické historky o těchto motorech v ojetinách nekolují. Prozatím nejdůkladněji se motoru EcoBoost ve Fordu Focus pověnoval německý AutoBild, který ho rozebral po ujetí 100 000 km, a stejný důkladný test provedl teprve nedávno český Svět Motorů s litrovým tříválcem ve Škodě Rapid.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Při havárii vrtulníku přišel o život miliardář a politik Olivier

Při havárii vrtulníku přišel o život miliardář a politik Olivier Dassault. S odvoláním na parlamentní zdroje a vyšetřovatele to uvedla agentura AFP.

před 49 minutami

Ingebritsen má z atletického HME double, vyhrál i trojku

Nor Jakob Ingebrigtsen po triumfu na 1500 metrů vyhrál na atletickém halovém mistrovství Evropy i závod na 3000 metrů. Dvacetiletému běžci se v Toruni povedl podobný double jako na venkovním ME 2018 v Berlíně, kde vyhrál závody na 1500 a 5000 metrů.

Díky zrychlení v závěru Ingebritsen vyhrál nejdelší halový závod v osobním rekordu 7:48,20. Na trojce obhájil titul z předloňského HME v Glasgow, kde na patnáctistovce nestačil na Poláka Marcina Lewandowského. Toho letos porazil.

Na halový evropský trůn v sedmiboji se vrátil nejlepší vícebojař současnosti Kévin Mayer. Devětadvacetiletý Francouz nasbíral 6392 bodů, čímž zaostal o 87 bodů za svým evropským rekordem z HME 2017 v Bělehradu. Španělský obhájce titulu Jorge Ureňa tentokrát získal stříbro (6158), bronz zůstal v Polsku zásluhou osobního rekordu Pawla Wiesiolka (6133).

Titul na 60 metrů překážek obhájila Nizozemka Nadine Visserová v nejlepším letošním světovém čase 7,77 sekundy. Zvítězila před britskými sestrami Cindy Semberovou (7,89) a Tiffany Porterovou (7,92). Třiatřicetiletá Porterová si pro medaili doběhla v roušce.

V dnešním finálovém programu se z českých atletů představí jen štafeta čtvrtkařů, která nastoupí ve složení Vít Müller, Pavel Maslák, Michal Desenský a Patrik Šorm.

Zdroj: ČTK
Další zprávy