Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Na trhu jich je dost
Na našem trhu jsou nejrozšířenější motory 1.0 TSI koncernu Volkswagen (na obrázku v motorovém prostoru Škody Octavia) a pak tříválec 1.0 EcoBoost od Fordu. Početně zastoupené jsou ale také motory 1.2 PureTech stejné koncepce od koncernu PSA (Peugeot, Citroën a nově i Opel) a ve spoustě renaultů a dacií najdeme motor 0.9 TCe.
Dobrou zprávou je, že nějaké katastrofické historky o těchto motorech v ojetinách nekolují. Prozatím nejdůkladněji se motoru EcoBoost ve Fordu Focus pověnoval německý AutoBild, který ho rozebral po ujetí 100 000 km, a stejný důkladný test provedl teprve nedávno český Svět Motorů s litrovým tříválcem ve Škodě Rapid.