Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Motor má klidný chod, je tichý a k nízké spotřebě přispívá i jeho nízká hmotnost pouze 78 kilogramů.
Motor má klidný chod, je tichý a k nízké spotřebě přispívá i jeho nízká hmotnost pouze 78 kilogramů. | Foto: Radek Pecák

Na trhu jich je dost

Na našem trhu jsou nejrozšířenější motory 1.0 TSI koncernu Volkswagen (na obrázku v motorovém prostoru Škody Octavia) a pak tříválec 1.0 EcoBoost od Fordu. Početně zastoupené jsou ale také motory 1.2 PureTech stejné koncepce od koncernu PSA (Peugeot, Citroën a nově i Opel) a ve spoustě renaultů a dacií najdeme motor 0.9 TCe.

Dobrou zprávou je, že nějaké katastrofické historky o těchto motorech v ojetinách nekolují. Prozatím nejdůkladněji se motoru EcoBoost ve Fordu Focus pověnoval německý AutoBild, který ho rozebral po ujetí 100 000 km, a stejný důkladný test provedl teprve nedávno český Svět Motorů s litrovým tříválcem ve Škodě Rapid.

 

Právě se děje

Další zprávy