Wolfsburg - Výrobu nového modelu s logem Škoda zajistí továrna ve východočeských Kvasinách. Po setkání v německém Wolfsburgu, sídle automobilky Volkswagen, to potvrdili předseda představenstva koncernu Volkswagen Martin Winterkorn a český premiér Bohuslav Sobotka.
Nový typ vozu, který Škoda začne vyrábět zhruba za dva roky, se stane v aktuální nabídce osmým modelem s okřídleným šípem na karosérii.
"Škoda Auto patří mezi klenoty českého průmyslu s významným dopadem na naši ekonomiku. Budeme nadále jednat, jak je možné realizaci investice maximálně podpořit - například ve formě technické a dopravní infrastruktury v regionu," uvedl Sobotka.
Práce pro závod v Kvasinách
Díky rozhodnutí Volkswagenu se už Škoda nemusí obávat o budoucnost svých pobočných závodů. V Kvasinách nedávno investovala do nové svařovny a dalšího rozšíření výrobních kapacit.
"Rozhodnutí o výrobě nového modelu upevní pozici závodu v Kvasinách. Jeho budoucnost, stejně tak jako závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, je tak dlouhodobě zajištěna,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland. Výroba vozu povede ke vzniku stovek pracovních míst, investice budou v řádu miliard korun.
"Pod křídly koncernu Volkswagen zvýšila Škoda objem prodeje na pětinásobek a rozvinula se do pozice globálního hráče. Škoda tak je a bude důležitou strategickou součástí koncernu Volkswagen,“ dodává Winterkorn.
Oficiální i neoficiální zdroje potvrzují, že se o přidělení investice velice zasadily škodovácké odbory. "Rozhodnutí je krok správným směrem, který povede k posílení konkurenceschopnosti firmy a zajištění dlouhodobé zaměstnanosti v našich závodech," říká předseda podnikové rady odborů Kovo MB Jaroslav Povšík.
Odbory prosazují i zavedení výroby dalšího produktu v závodě Vrchlabí, Tam se zatím vyrábí jen jeden typ převodovky. "O Vrchlabí se tentokrát ve Wolfsburgu nejednalo," řekl na dotaz online deníku Aktuálně.cz ministr Jan Mládek, který byl také členem delegace. Vláda prý podle něho ale nadále v podobných setkáních hodlá pokračovat, protože je třeba zajistit udržitelnost tuzemského autoprůmyslu, neboť čínská konkurence číhá za dveřmi.
Nové SUV, posun k prestižnějším vozům
Nové SUV by mělo uspokojit poptávku zákazníků po větším „poloterénním“ automobilu, než je současný model Yeti, a současně také Škodu posunout do segmentu prestižnějších vozů. To navíc přinese Škodě i vyšší zisky.
Prototypy již v současné době absolvují první část jízdních testů, také design vozu již je hotový. Původně se studie automobilu, který se představí nejspíše na přelomu let 2015 a 2016, měla objevit již na autosalonu v Ženevě. Tam však nakonec automobilka ukázala jen studii nazvanou Vision C, která v mnohém odkazuje na připravovanou novou generaci superbu.
Ze studie i informací od šéfdesignéra Škody Jozefa Kabaně vyplývá, že auto bude určené pro lidi, kteří nechtějí splývat se šedivým průměrem, ale naopak se na sebe nebojí upozornit. To znamená, že design Škody se posune na jinou úroveň než dosud, i když to nebude platit pro všechny modelové řady.
Budoucí velké SUV má zaujmout i zákazníky na trzích v Rusku a Číně, které hrají z hlediska odbytu Škody zásadní roli. Je proto pravděpodobné, že se časem bude vyrábět i ve výrobních závodech koncernu Volkswagen v těchto lokalitách.
Má také částečně suplovat zatím chybějící rodinný velkoprostorový vůz schopný převézt více než pět lidí. Nové SUV bude totiž i ve variantě se sedmi sedadly. Vnější rozměry se mají přibližovat velkému SUV Volkswagen Touareg, tedy půjde o automobil s délkou přes 470 centimetrů.
Kdy přijde užitkový vůz?
Počet osmi modelových řad Škoda nejspíše stále není konečný. Je pravděpodobné, že Škoda během několika let nabídne také užitkový vůz. Není vyloučen ani příchod třetího, tentokrát nejmenšího SUV.
Z nabídky přitom nebude vyřazen žádný ze stávajících modelů, tedy ani Roomster, o jehož budoucnosti se dlouho diskutovalo. "Jen není zatím zcela jasné, jak přesně bude následovník tohoto MPV vypadat," sdělil redaktorovi online deníku Aktuálně.cz dobře informovaný zdroj.
Škoda také usiluje o možnost vyrábět modely i sesterských automobilek z koncernu Volkswagen. Například je ve hře o přidělení výroby SUV značky Seat. To je ovšem technicky zcela jiný vůz než zmiňované velké SUV Škoda.