Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: Martin Přibyl

Stejnosměrný proud vládne rychlostí

Z předchozího slidu je vám určitě jasné, že dobíjení střídavým proudem není nic pro dlouhé cesty. Kdo by chtěl u Tesly čekat osm hodin, než se nabije do plna, že?

Většina elektromobilů proto podporuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem. I zde se možný nabíjecí výkon liší podle palubní elektroniky. Citigo umí využít až 40 kW, Nissan Leaf 50 nebo 100 kilowattů, Volkswagen ID.3 až 125 kilowattů, Tesla Model 3 zvládne 250. Rekordmanem je v současné době Porsche Taycan, které umí díky 800V palubní síti výkon až 270 kilowattů. Svoji obrovskou baterii s kapacitou 93,4 kWh tak zvládne z pěti na 80 procent naplnit za pouhých 22,5 minuty. Ovšem za ideálních podmínek a na správné nabíječce.

Ty se od těch na střídavý proud liší mimo jiné větším konektorem a tím, že na nich je silný kabel přimontován napevno. Na obrázku vidíte nabíjecí konektor CCS Hyundai Kona Electric. Zatímco pomalé nabíjení střídavým proudem využívá jen jeho horní část a kabel je subtilnější, rychlé stejnosměrné nabíječky mají kabel, který využije celý konektor.

 

Právě se děje

Další zprávy