Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: Volkswagen

Dobu nabíjení do plna určuje velikost baterie

Rychlost nabití z nuly do plna je pak kromě palubní nabíječky určena kapacitou akumulátoru. Vezměte si takové elektrické Citigo. To má baterii o kapacitě 32,3 kWh. Jednoduchou matematikou dojdete k výpočtu, že nabití může se 7,2kW stanicí zabrat do čtyř a půl hodiny (automobilka udává 4 hodiny a 15 minut). Ztráty během dobíjení teď zanedbejme. Auto pak může ujet až udávaných 252 kilometrů. U Tesly Model 3 Long Range bude kvůli větší 75kWh baterii a silnější 11kW palubní nabíječce nabití trvat osm hodin, dojezd je pak až 475 kilometrů. Pokud tedy opět při dobíjení využijete maximum možného. K tomu budete potřebovat veřejnou AC nebo nástěnnou nabíječku o výkonu minimálně 11 kW, případně speciální nabíjecí kabel a třífázovou zásuvku.

Střídavým proudem se dá nabíjet ještě pomaleji. Třeba z běžné jednofázové 230V zásuvky. Výrobci za tímto účelem vždy k autu přibalují základní kabel. Je to ale nouzové řešení. Počítat totiž můžete s dobíjecím výkonem okolo dvou kilowattů. I Citigo s malou baterkou tak nabijete za 12 a tři čtvrtě hodiny. U Tesly to bude trvat dny.

 

Právě se děje

Další zprávy