Tato Ateca má za sebou pestré zážitky z cest. Auto se vyrábí na lince v Kvasinách, ale konkrétní vůz si objednala španělská centrála značky Seat, a tak z Česka hned odjela za Pyreneje, aby se záhy vrátila zpět a mohli si ji vyzkoušet zájemci v Česku. To na vysvětlenou, proč má tu španělskou registrační značku.
Ateca má za sebou facelift, který si v českém kontextu zaslouží větší pozornost - brzy ho můžeme očekávat na sesterské Škodě Karoq. Shrňme si, co je tu nového.
Světelný kužel promítaný na chodník u dveří, který vítá posádku, vás zdraví. Uprostřed má vepsáno "hola!". Španělské ahoj budete používat častěji. Když ho vyslovíte dvakrát za sebou, probudíte virtuální asistentku. To funguje už například v novém Leonu.
Majitelé nové Škody Octavia znají podobný systém, kdy si s inteligentním počítačem povídají díky zaklínadlu "O. K., Lauro". Možná to ale chce ještě vychytat mouchy, protože Ateca se několikrát hlásila o slovo i při jiných příležitostech a nepodařilo se nám vypozorovat, na jaké slovo v konverzaci se spolujezdcem reagovala, protože zmíněné "hola hola" to zrovna nebylo.
V interiéru se toho proměnilo víc. Největší novinkou je větší digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 9,2 palce. Ten si zaslouží pochvalu, protože má více možností zobrazení, lze rozdělit, co si přejete sledovat a jaký design "budíků" vám vyhovuje.
Také se zvětšil středový displej, má až 10,25 palce a rovněž je možné ho rozdělit na několik dlaždic. Pohodlně tak můžete sledovat navigaci a mít přehled o tom, co vaše Spotify (když si zprovozníte zrcadlení chytrého mobilu) zrovna pouští za muziku. Díky aplikaci Seat Connect také můžete mít důslednější informace o voze i na dálku a najít ho na parkovišti.
Vůz má už v základu bezpečnostní výbavu zahrnující jak přednárazový asistent, tak detekci hrozící srážky, adaptivní tempomat a systém udržující jízdu v pruhu. V noci přijdou vhod full-LED světlomety, zadní blinkry mají nyní marketingovým jazykem "dynamický vzhled", což znamená, že diody se rozsvěcují a zhasínají postupně a světlo tak působí, jako by běželo. Prvek, který se objevil poprvé u Audi, postupně přejímají modely v koncernu VW ale i dalších značek.
A nebyl by to facelift, kdyby se také trochu nemodernizoval vzhled, takže mladší Ateca má větší mřížku chladiče, trochu upravený nárazník a vzadu psacím písmem zvěčněný nápis Ateca. V nabídce jsou tři výbavové verze - Style, Xperience a FR a lehce se také měnila skladba motorizací.
V českém ceníku chybí základní tříválec 1.0 TSI, který prošel úpravami, má lehce snížený výkon a spoustu drobných vylepšení (třeba pracuje v Millerově cyklu a má systém variabilní geometrie lopatek turbodmychadla, což pomáhá snížit potřebu). "V Česku jsme se rozhodli ho nenabízet, protože ani o předfaceliftový tříválec nebyl valný zájem, zákazníci Seatu volí spíše lépe vybavené modely a silnější motory," řekl Aktuálně.cz Filip Stoulil, šéf prodeje a marketingu v českém zastoupení značky.
Nejprodávanější verzí byla a pravděpodobně i nadále bude benzinová 1.5 TSI o výkonu 110 kW s předním pohonem. Naftová šestnáctistovka z nabídky už zmizela (Karoq ji pořád v ceníku má). K dispozici je 2.0 TDI o stejném výkonu 110 kW. Verze s pohonem všech kol pořídíte jak v kombinaci s 2.0 TDI/110 kW, tak 2.0 TSI/140 kW, vždy s automatem.
Jízdně se mohlo sotva co změnit, když se nezasahovalo do techniky podvozku. Ateca je poctivé a jízdními vlastnostmi nijak nevybočující auto ze třídy kompaktních SUV. Řídí se příjemně a snadno, na dálnici je auto stabilní a v zatáčkách dobře drží směr, při cestovních rychlostech trochu překvapí větší aerodynamický odpor a hluk, který kvůli tomu do kabiny proniká.
Seat Ateca 1.5 TSI DSG
Motor: řad. 4válec, 1498 cm3, turbo
Výkon: 110 kW
Toč. moment: 250 Nm při 1500-3500 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 8,6 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Spotřeba: 5,6 l/100 km
Hmotnost: 1400 kg
Objem kufru: 510 l
Cena od: 769 900 Kč
Testovaná předokolka 1.5 TSI v kombinaci s DSG převodovkou potvrzuje, že lehčí příď může při razantním sešlápnutí plynu trápit kola, která se i na suchu protáčejí. Má ale příjemné pružné zrychlení a snadno se s ní předjíždí. Oceníte slušnou spotřebu, na cestě v kombinaci město/okresky/dálnice, kde si motor pomáhá vypínáním válců, se předpisovým tempem drží těsně nad hranicí šesti litrů. Prostorově je Ateca pro menší rodinu zcela vyhovující a zaslouží si pochvalu za pěkné zpracování interiéru.
Kdo hledí více na cenu, bude ho více lákat Karoq, který se dá s chudší výbavou pořídit levněji. Škoda navíc při příležitosti oslav 125 let od svého založení zavedla výbavu "125 let" a Karoq 1.5 TSI stojí v akci 623 900 Kč, ceny Atecy se odrážejí od podstatně vyšší příčky, až od 660 tisíc. Až ve vyšších výbavách se rozdíl stírá a dobře vybavená Ateca se cenově Karoqu přiblíží. A nyní je trochu modernější než sesterská škodovka.