Volkswagen dorůstá Octavii. Nové kombi Golf Variant se jí snaží vyrovnat prostorem

Volkswagen dorůstá Octavii. Nové kombi Golf Variant se jí snaží vyrovnat prostorem
Foto: Volkswagen
Martin Přibyl Martin Přibyl
9. 9. 2020 9:18
Volkswagen dnes významným způsobem rozšířil nabídku svého modelu Golf. Oficiálně odhalil rodinnou verzi kombi. Oproti předchozí generaci přitom nedbá jen na kufr, ale i prostor pro posádku. My jsme si ho mohli v předstihu osahat.

Kombík od Golfu byl na českém trhu vždy ve stínu praktičtější varianty Octavie. V minulé generaci ji skoro dohnal velikostí kufru, ale vždy ztrácel ve vnitřním prostoru pro cestující na zadních sedadlech. To kvůli tomu, že tzv. Variant měl stejně dlouhý rozvor jako výchozí hatchback - 2620 mm.

Golf Variant debutuje v červené barvě a sportovně laděné výbavě R-Line se specifickým paketem černých doplňků.
Golf Variant debutuje v červené barvě a sportovně laděné výbavě R-Line se specifickým paketem černých doplňků. | Foto: Volkswagen

Nové provedení ale pořádky mění. Zatímco Golf hatchback zůstal, co se týče rozvoru, prakticky na svém, u kombi ho ve Wolfsburgu natáhli na 2686 mm. To odpovídá jak dlouhé Octavii, tak nově rovněž nataženému Seatu Leon.

Výsledek pasažéry vzadu pochopitelně potěší. Prostor pro kolena se zvětšil o necelé čtyři centimetry a Golf Variant tak už vzadu nepůsobí jako malé auto s velkým kufrem.

Ten oproti předchozí generaci zase tolik nenarostl, za sedadla po roletku se dá místo 605 litrů naložit 611. Příčinou je to, že celé protažení délky auta připadá právě na rozvor. Volkswagen tak v podstatě jen našel pár litrů v nejrůznějších zákoutích zavazadelníku.

V porovnání s koncernovou konkurencí je tak Golf Variant nejkompaktnějším z kombi nižší střední třídy. Na délku má 4633 mm, kdežto Seat Leon má 4642 mm a Octavia 4689 mm. Také kufr je z této trojice aut nejmenší, byť oproti Leonu se jedná jen o zanedbatelný devítilitrový rozdíl a oproti Octavii stále relativně nepodstatných 29 litříků.

Nejpodstatnější změna přichází na zadních sedadlech, protažený rozvor přinesl o poznání větší volnost kolenům.
Nejpodstatnější změna přichází na zadních sedadlech, protažený rozvor přinesl o poznání větší volnost kolenům. | Foto: Volkswagen

Oproti Octavii také Golf Variant nabízí jen více či méně obvyklé praktické detaily: má háčky na zavěšení tašek s nákupem a oka pro jisticí sítě. K dispozici jsou i příplatkové 12V a 230V zásuvky a ze stěny kufru se dá elektronicky odjistit i tažné zařízení. Chybí tedy škodovácké rozdělovače nákladu a další podobné detaily, kterým v Mladé Boleslavi říkají Simply Clever.

Škarohlídi by mohli namítnout, že kdyby Volkswagen nenatáhl rozvor, nebyl by ani důvod Varianta v konkurenci Seatu a Škodovky vybrat. Vždyť se auto bude nabízet s takřka identickými motory (oproti hatchbacku nebude k dispozici jen základní a u nás neprodávané 66kW litrové TSI).

Technologická převaha také není na stole. Golf může mít adaptivní maticové LED světlomety se stálým dálkovým světlem, které selektivně zhasíná jednotlivé segmenty, aby neoslňovalo protijedoucí vozy, nechybí mu navigace s on-line připojením a přirozeným hlasovým ovládáním a interiér prakticky bez tlačítek, kde se většina funkcí ovládá přes dotykový displej (nebo hlasem). To samé ale nabízí i Octavia a Leon.

Jako v hatchbacku, hlavním ovládacím prvkem v Golfu je dotykový displej.
Jako v hatchbacku, hlavním ovládacím prvkem v Golfu je dotykový displej. | Foto: Volkswagen

Výhoda Golfu ale leží v poctivé mechanice, v podvozku. Zatímco Leon a Octavia sázejí u nejprodávanějších verzí se 110kW motory (1.5 TSI a 2.0 TDI) na jednoduchou (ale servisně také méně náročnou) nápravu s torzní příčkou a vlečenými rameny, Golf má u těchto verzí již vyspělý víceprvek. "Vlečka" je tu jen pro slabší varianty.

Ač tomu tak dříve nebývalo, mohla by také být důvodem, proč se rozhodnout pro Golf, cena. Třeba v porovnání s příbuzným Leonem hatchback se dnes srovnatelné verze Golfu prodávají o něco levněji a často i s o něco lepší výbavou. Ceny kombíku český dovozce zveřejní koncem září nebo začátkem října, kdy spustí i předprodej. První kusy se pak zákazníkům dostanou koncem roku, v prosinci. Uvidíme, jestli bude i v tomto případě Golf nejvýhodnějším autem z celé trojice.

Chcete Golf s pohonem všech kol? K dispozici bude pro oplastované kombi Alltrack a dosud nepředstavené ostré "erko".
Chcete Golf s pohonem všech kol? K dispozici bude pro oplastované kombi Alltrack a dosud nepředstavené ostré "erko". | Foto: Volkswagen

O měsíc později by pak k zákazníkům měly dorazit první kusy oplastované, terénní varianty Alltrack. To je vlastně wolfsburská variace na Octavii Scout: auto má o něco zvýšenou světlou výšku, ochranné plasty a hlavně pohon všech kol.

Systém dříve známý jako Haldex by se už přitom pro běžný Golf nebo Golf Variant nabízet neměl. Kromě Alltracku ho dostane již jen ostrý Golf R Variant. Rychlé kombi s našlapaným dvoulitrovým motorem o výkonu minimálně 300 koní se na náš trh dostane přibližně v květnu nebo červnu příštího roku. V lednu by ho mělo ještě předběhnout "erko" hatchback se stejným motorem a rovněž pohonem 4×4.

Sesterská Octavia by se přitom ve verzi s pohonem všech kol měla vyrábět mimo oplastovaného Scoutu (výroba od posledního čtvrtletí tohoto roku) i v běžných "neterénních" verzí. Z linky v Boleslavi by měla začít sjíždět v prvním kvartálu příštího roku. Od konce toho letošního ji půjde rovněž objednat. 

 

Právě se děje

před 51 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy