Papalášská Tatra 613 slaví výročí. Víte o ní všechno?

Radek Pecák Radek Pecák
6. 7. 2013 19:00
Automobil svého času sloužil i jako safety car při závodech F1
První verze tatry 613.
První verze tatry 613. | Foto: Aktuálně.cz

Na fotografiích na prospektech je Tatra 613 zobrazena obvykle v červené, případně jiné pastelové barvě. Ve skutečnosti však tento vůz v kopřivnické automobilce Tatra nejčastěji lakovali na černo. Byl to to totiž typický funkcionářský automobil, v němž v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století jezdili ředitelé podniků i komunističtí funkcionáři.

Právě kvůli jeho pověsti do něho odmítl usednout první polistopadový prezident Václav Havel a raději se nechal vozit svým Renaultem.

Tatra 613 je dílem italského designérského studia Vignale. To se běžně zabývalo vytvářením speciálních verzí automobilů značek jako Alfa Romeo či Maserati.

Mezi prototypy bylo i dvoudveřové kupé.
Mezi prototypy bylo i dvoudveřové kupé. | Foto: Aktuálně.cz

První prototypy byly hotové již v roce 1968. Byl mezi nimi i vůz s karosérií kupé, který se ovšem do sériové výroby nikdy nedostal.

Po čtyřletém testování se poprvé automobil ukázal veřejnosti na výstavě Autoprogres v červenci 1973. Právě nyní tedy slaví 40. výročí.

Původně se počítalo s tím, že nový, více než pětimetrový automobil, dostane motor z Tatry 603. Nakonec byl ale vyvinut nový osmiválec o zdvihovém objemu válců 3,5 litru, který vyprodukoval přes 166 koní a auto s ním mohlo jet rychlostí až 190 kilometrů v hodině. Umístěn byl, jak již bylo od dob aerodynamických tater zvykem, vzadu.

Prospekt na typ 623 - Rychlá technická pomoc.
Prospekt na typ 623 - Rychlá technická pomoc. | Foto: Aktuálně.cz

Sériová výroba začala již v roce 1974 a zpočátku Tatra prodávala přes tisíc těchto vozů ročně. V roce 1978 však bylo přijato speciální nařízení, které vymezovalo okruh lidí, kteří si mohli automobil koupit. Produkce kvůli tomu spadla jen na několik stovek ročně.

Pro soudruhy montovali minibar

První modernizace auta přišla v roce 1980. Zahrnovala ale víceméně jen úpravy techniky, jejichž cílem bylo snížit průměrnou spotřebu z původních zhruba osmnácti litrů na sto kilometrů. Ve stejném roce se začal dělat i typ Special, který měl prodloužený rozvor o patnáct centimetrů, a tudíž uvnitř bylo pro tehdejší VIP více místa vzadu. Tyto vozy už byly jen čtyřmístné a uprostřed původní zadní lavice byl minibar.

Druhá modernizace už byla na první pohled více patrná. Tatra 613 má od té doby jiná směrová světla a také plastové nárazníky.

Tatra Prezident vznikla pouze jako prototyp.
Tatra Prezident vznikla pouze jako prototyp. | Foto: Radek Pecák

V osmdesátých letech vznikly na technickém základě tohoto osobního vozu i dva pozoruhodné speciály. Prvním z nich byl sanitní vůz pro rychlou záchrannou službu. Lůžko pro pacienta se nacházelo nezvykle vysoko, protože pod ním se logicky nacházel motor. Druhým pak speciál Rychlá technická pomoc, který využil i svazarmovský tým Narex pro vytvoření bezpečnostních vozů. Ty bývaly k vidění dokonce i při velké ceně Formule 1 v Maďarsku na okruhu Hungaroring. Vozy měly dokonce speciální trysky v přední části, do nichž byla přiváděna hasící látka z nádrží v předním zavazadlovém prostoru. Každého z těchto speciálů vzniklo několik desítek exemplářů.

V devadesátých letech pak už výroba osobních vozů v Tatře jen skomírala. Prototyp Tatra Prezident, který vytvořil designér Václav Král v roce 1994, se do výroby nedostal. Přednost dostal typ Tatra 700, což byla technicky vzato stále jen modernizovaná a lépe vybavená prodloužená verze Tatry 613. Poháněl ji ale výkonnější motor až 233 koní.

Tater 700 vzniklo jen zhruba šest desítek kusů a byla to labutí píseň výroby osobních vozů v Kopřivnici.

Galerie: Trabant, jak ho neznáte. Soudruzi z NDR chybu neudělali 

Foto: Slavná Avia končí. Projděte se historií, možná překvapí

 

Právě se děje

před 31 minutami

Čas se krátí, je třeba jednat o kontrole jaderných zbraní, řekl mluvčí Kremlu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov před středečním setkáním ruského prezidenta Vladimira Putina s jeho americkým protějškem Joem Bidenem v Ženevě zdůraznil, že podle Moskvy je zapotřebí urychleně zahájit jednání o dohodě o kontrole jaderných zbraní. Obě země letos o pět let prodloužily smlouvu známou pod zkratkami START 3 či Nový START, jejíž platnost by jinak vypršela v únoru. Prezidenti podle Peskova mají mimo jiné řešit, jak a kdy nová jednání na toto téma začnou.

"Ano, dohoda (Nový START) byla prodloužena, Bidenova administrativa učinila politické rozhodnutí. To je pozitivní fakt, ale čas se krátí (…) Je nutné začít jednání," uvedl podle agentury TASS kremelský mluvčí.

Podle Peskova Moskvu zaujalo, že americký prezident Joe Biden podle něj připustil "hypotetickou možnost" vstupu Ukrajiny do NATO. "Dříve žádná taková prohlášení nebyla učiněna. V Moskvě tomu samozřejmě věnujeme plnou pozornost," nechal se slyšet Peskov s tím, že Putin má vždy jasno v tom, kde jsou pro Rusko "červené čáry" a věří, že pokud to bude nutné, na setkání šéf Kremlu postoj Moskvy jasně sdělí.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Ceny v českém průmyslu v květnu zrychlily růst na 5,1 procenta

Ceny v průmyslu v Česku vzrostly v květnu počtvrté za sebou, meziročně se zvýšily o 5,1 procenta. Jejich růst tak dál zrychlil. Proti loňskému květnu byly o 4,4 procenta vyšší také ceny v zemědělství. Meziročně dražší byly rovněž stavební práce a tržní služby pro firmy. Oznámil to ve středu Český statistický úřad. Ceny v průmyslu, zemědělství a stavebnictví byly vyšší také v meziměsíčním srovnání, ceny služeb dál stagnovaly na úrovni z předešlého měsíce.

Ceny u výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele. Míra spotřebitelské inflace v květnu klesla na 2,9 procenta z dubnových 3,1 procenta. Na květnovém růstu cen se podepsalo hlavně zdražování pohonných hmot, meziročně naopak dále zlevnila řada potravin.

Ceny průmyslových výrobců loni v prosinci a letos v lednu stagnovaly, od té doby tempo jejich meziročního růstu zrychluje. Květnový růst o 5,1 procenta je stejně jako bylo už dubnové zvýšení cen v průmyslu o 4,6 procenta nejvýraznější od listopadu 2011. Vyšší byly v květnu proti loňsku ceny ropy a zemního plynu téměř o dvě třetiny a chemických látek a výrobků o 43,3 procenta. Ceny kovů a kovodělných výrobků se zvýšily o víc než desetinu. Klesly ceny dopravních prostředků o 3,7 procenta, ceny potravinářských výrobků, nápojů a tabáku se snížily o necelé procento.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 46 minutami

Izrael podnikl nálety na Pásmo Gazy, odkud byly vypuštěny zápalné balony

Izraelské vzdušné síly v noci na středu podnikly nálety na palestinské Pásmo Gazy. Stalo se tak nedlouho poté, co zápalné balony vypuštěné z Pásma Gazy způsobily asi dvacítku požárů na jihu Izraele. Jedná se o první významnější incidenty mezi Izraelci a Palestinci od příměří z 21. května, které ukončilo 11denní přeshraniční boje, informovala agentura AFP. Podle Hamásu nebyl při náletech nikdo zraněn.

Izraelská armáda uvedla, že její letadla zasáhla vojenské cíle využívané členy Hamásu v Chán Júnisu a ve městě Gaza. "Ta místa, na něž jsme útočili, využívali k teroristickým aktivitám," sdělil armádní mluvčí. Dodal, že šlo o odvetnou operaci za žhářské útoky na jižní Izrael.

Izraelská média uvádějí, že Palestinci v úterý vyslali přes hranici z Pásma Gazy zápalné balony, které způsobily 26 požárů v západním Negevu. Patnáct z nich vzplálo v lese u kibucu Beeri. K jednomu z balonů bylo připojeno výbušné zařízení, které explodovalo ve vzduchu nad školkou v západním Negevu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy