Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
1910: Typ EL
V prvním desetiletí minulého století se v Boleslavi objevil v roli šéfkonstruktéra německý motorář Otto Hieronimus. Stál například za závodním motorem typu FCR, což byl čtyřválec o objemu 5672 cm3 a výkonu 100 koní. A protože tehdy závodní regule upravovaly vrtání válců, měly písty dnes neuvěřitelný zdvih čtvrt metru.
Hieronimovým koníčkem ale byla především letadla, a tak si u vedení automobilky vymohl vývoj leteckého čtyřválce typu EL. Měl objem 5320 cm3 a výkon 50 koní. V čem je tento lehký letecký motor s hliníkovým blokem zajímavý? V dubnu 1910 s ním odstartovalo vůbec první letadlo na území Čech. Za kniplem byl ale právě Otto Hieronimus, Němec. Ten ale již za rok v mladoboleslavské automobilce skončil. Jeho motory následně poháněly letadla rakousko-uherské armády.