Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
1904: Typ CCCC
Vývoj šel kupředu rychle a občas nabral i slepé uličky. Příkladem je jeden z prvních čtyřválců na světě, motor typu CCCC z roku 1904. Určen byl opět pro motocykly. Oproti dnešním čtyřválcovým motorům, které mají válce uspořádány vedle sebe a spojeny jednou klikovou hřídelí, vznikl typ CCCC spojením čtyř jednoválců za sebou. "Každý motor měl vlastní klikovou hřídel, vzájemně byly spojeny ozubenými koly, což znamená, že dva válce vedle sebe se musely točit opačně," popisuje unikátní motor Martin Hrdlička.
První boleslavský čtyřválec mel objem 570 cm3 a výkon šest koní, motocykl s ním mohl jet rychlostí až 75 km/h. Velkého úspěchu se ale nedočkal, vyrobeny byly jen čtyři prototypy. Ten na obrázku je replikou. Později byl motor zdokonalen a upraven na klasický řadový čtyřválec s jednou klikovou hřídelí.