Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
1906: Typ FF
Stejně jako v případě motocyklových motorů, i ty automobilové se rychle zdokonalovaly. V roce 1906 měli v Boleslavi první automobilový čtyřválec pro Laurin & Klement typ D, následně stačil jeden další rok a byl tu řadový osmiválec, typ FF. Ve své podstatě se jednalo o dva čtyřválce spojené klikovou hřídelí. Celkový objem byl 4877 cm3 a výkon 45 koní. Model FF, kterého v roce 1907 vznikly pouhé dva kusy, s ním mohl jet rychlostí až 85 kilometrů za hodinu.