Luxusní vozy jako například Audi či Mercedes-Benz umí díky systémům nočního vidění spatřit chodce a upozornit na ně řidiče.
Volvo dokonce do svého posledního modelu V40 instalovalo airbag pro chodce. Ten ochrání zejména hlavu sraženého člověka před střetem s čelními sloupky a dalšími tvrdými součástmi vozu.
A Toyota Motor Corporation nyní oznámila, že vyvinula bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS). Využívá technologie automatického řízení v kombinaci se zvýšeným nouzovým brzdným účinkem a automatickým brzděním, aby se napomohlo předcházet střetům s chodci.
Technologie, které ochrání chodce před následky střetu a v ideálním případě dokážou samotnému střetu dokonce zabránit, se v moderních automobilech objevují čím dál častěji.
Toyota reaguje na současnou statistiku smrtelných dopravních nehod v Japonsku. Jejich počet sice už dvanáct let nepřetržitě klesá, ale stále větší podíl mrtvých připadá na chodce - nyní už 37 procent ze všech obětí. Také v Evropě a dalších motoristicky vyspělých regionech se podíl chodců na celkovém počtu obětí zvyšuje.
Nejdřív dostane šanci řidič
Nový bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) s asistentem řízení napomáhajícím zabránit střetu s chodcem může napomoci zcela předejít nehodě v případech, kdy samotné brzdění nepostačuje - například když vůz jede příliš rychle a chodec nečekaně vstoupí do jeho dráhy.
Chodce dokážou detekovat palubní senzory, a pokud systém vyhodnotí, že hrozí riziko střetu, před řidičem se na palubní desce okamžitě zobrazí optické varování.
Pokud pravděpodobnost kolize roste, systém reaguje zvukovým i optickým varováním, aby řidič ihned přistoupil k úhybnému manévru; současně se též aktivuje funkce posílení brzdného účinku a automatického brzdění. Pokud systém vyhodnotí, že střetu se samotným brzděním již nelze vyhnout a v okolí je dost místa k manévru, aktivuje se asistent řízení, aby vůz chodce pokud možno minul.
Nová technologie doplňuje tu, kterou Toyota již od loňského roku montuje do Lexusu LS. Elektronika napomáhá zabránit střetu s chodci pomocí nouzové brzdné síly a automatického brzdění. Pokud systém vyhodnotí pravděpodobný střet s chodcem nebo překážkou, nejprve varuje řidiče. Jestliže řidič příslušným způsobem nereaguje, systém aktivuje nouzový režim.
Tento systém se má v průběhu příštích dvou let objevit i v levnějších modelech automobilky, posléze se začne nabízet i verze s asistentem řízení. O ceně této výbavy se automobilka zatím nezmiňuje.