Novou továrnu v Evropě povede Škoda, jednáme už s konkrétními zeměmi, potvrdil šéf VW

Eva Srpová Eva Srpová
14. 5. 2019 17:02
Továrna ve východní Evropě, kde se bude mimo jiné vyrábět Škoda Karoq a sesterský Seat Ateca, aby se přesunutím uvolnil prostor pro plánovanou novou generaci Škody Superb a Volkswagenu Passat, bude pod patronací mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Vůbec poprvé to oficiálně oznámil Herbert Diess, šéf koncernu VW, na výroční konferenci. Firma už jedná přímo s vybranými lokalitami.
Foto: Ondřej Běhal

V úterý dopoledne v Berlíně zasedala dozorčí rada koncernu Volkswagen, prezentaci automobilka streamovala na Twitteru. Šéf Herbert Diess poprvé oficiálně potvrdil, že novou továrnu zaštítí značka Škoda Auto. Konkrétní zemi ale stále neprozradil. "Na včerejším zasedání dozorčí rady jsme přijali rozhodnutí zahájit konkrétní jednání o novém závodě se zbývajícími potenciálními zeměmi," oznámil na konferenci Diess.

Že je potřeba postavit nový závod, Diess přiznal už v listopadu minulého roku. Automobilka Škoda totiž podle slov předsedy představenstva mladoboleslavské automobilky Bernharda Maiera jede na 120 procent a dokázala by prodat více aut, kdyby je měla kde vyrábět. "Ročně bychom mohli prodat o 200 tisíc aut více," řekl Aktuálně.cz vloni na pařížském autosalonu.

Volkswagen se proto rozhodl investovat do nového závodu, kam se přesune výroba Škody Karoq a Seatu Ateca, aktuálně montovaných v Kvasinách. Udělají tak místo pro Volkswagen Passat, jehož příští generace se tu bude vyrábět spolu se Škodou Superb, a to už od roku 2023. Škoda se bude dokonce podílet na vývoji obou modelů.

Od prosince probíhaly dohady, kde by měl nový závod vzniknout. Česko nebylo do výběru zařazeno, protože se potýká s nedostatkem volných kapacit zaměstnanců. Nezaměstnanost je zde nejnižší za poslední roky a problém by byl i při hledání vhodné lokality.

Nová továrna by měla vyrábět 350 tisíc aut ročně na rozloze 400 hektarů. Podle německého listu Automobilwoche bude nový závod koncern stát 1,3 miliardy eur a od počátku se koncern držel toho, že nová továrna se postaví ve východní Evropě a uleví již fungujícím podnikům.

Užší výběr ještě na počátku letošního roku čítal čtyři země - Srbsko, Bulharsko, Turecko a Rumunsko. Nakonec se podle spekulací německých médií rozhodovalo mezi Bulharskem a Tureckem a zásadní byly podmínky, mezi něž patřila například výše státních pobídek, jednodušší legislativní procesy a ideální lokalita z hlediska dopravní infrastruktury. 

Podle informací agentury DPA koncern při výběru vhodné lokality neponechává nic náhodě a začátkem dubna si firemní delegace koncernu Volkswagen přijela dokonce prohlédnout německojazyčnou školku v hlavním městě Sofii.

Diess na zasedání také připomněl, že Škoda Auto má za sebou nejlepší rok v historii, kdy se ukázala jako nejrychleji rostoucí automobilová značka v Evropě a v rámci koncernu získává větší vliv - vedle nové továrny, kde budou vznikat různé modely se spalovacími motory, ale zaštiťovat je bude Škoda, má automobilka od loňska také na starosti expanzi koncernu na indickém trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy