Jan Matoušek
21. 11. 2019 6:02
Jízda autem po městě. Pro někoho noční můra, pro jiného jen jedna z každodenních činností. Většina řidičů stráví řízením ve městě alespoň nějakou dobu, která nebývá úplně krátká. Soudě podle toho, že celkem za volantem řidič stráví průměrně dva roky svého života. Prodejce dílů Mister Auto se proto rozhodl dát dohromady žebříček měst, ve kterých se jezdí nejlépe i nejhůře. A najdete v něm i Prahu.
Metodika
Francouzská společnost Mister Auto sestavovala žebříček stovky měst podle vstřícnosti k řidičům docela důkladně. Váhu totiž přikládala celkem patnácti aspektům, z nichž následně vzešlo celkové pořadí. Všechny aspekty byly rozděleny do tří skupin - infrastruktura, bezpečnost a náklady.
Infrastruktura
- Počet aut na obyvatele - Číslo, které určuje počet aut na jednoho obyvatele z celkové populace města. Větší číslo vyjadřuje například atraktivitu pro motoristy, a je tedy lepší.
- Plynulost dopravy - Vyjádření průměrné časové ztráty čekáním v dopravních zácpách. Čím vyšší číslo je, tím menší dopad na jízdu po městě zácpy mají.
- Kvalita silnic - Data v této kategorii pochází přímo od rezidentů a logistických expertů. Čím lepší kvalita, tím je celkové skóre vyšší.
- Hromadná doprava - Skóre vychází ze spolehlivosti, kvality a hustoty sítě a cenové dostupnosti veřejné dopravy. Výzkum mezi dalšími faktory zohlednil také počet lidí, kteří denně dojíždějí hromadnou dopravou. Čím vyšší skóre, tím opět lépe, protože tak stoupá dostupnost hromadné dopravy a klesá hustota dopravy ve městě.
- Průměrná rychlost jízdy ve městě - Průměrná rychlost, jakou se auto v centru pohybuje. Data byla měřena na prvních deseti kilometrech trasy z hlavního vlakového nádraží (nebo od veřejné knihovny) na hlavní letiště. Zajímavé je, že měření bylo provedeno všude téměř shodně v poledne 2. září letošního roku. Vyšší skóre znamená vyšší rychlost.
- Průměrné stáří vozového parku - Tady jsou použita data za celou zemi, v případě USA potom za konkrétní stát. Platí, že nižší věkový průměr je lepší, protože znamená novější, a potenciálně tedy méně poruchová auta.
- Kvalita ovzduší - Vyjadřuje průměrný roční rozptyl jemných částic ve zkoumaném městě. Čím vyšší skóre, tím nižší množství jemných částic.
Bezpečnost
- Agresivní chování řidičů - V měření tohoto aspektu pomohl výzkumníkům dotazník, který vyplnilo přes 6000 řidičů ze všech měst ve věku 25 až 60 let, kteří řídí více než 150 minut týdně. Tito lidé odpovídali na dvě otázky, a sice kolikrát byli za posledního půl roku svědky nějakého agresivního či hrubého chování řidičů a také jestli byli v posledních třech měsících účastníky nějakého agresivního či hrubého incidentu vyprovokovaného někým jiným. Výsledky byly přepočítány do skóre, u kterého platí, že nižší číslo je lepší, protože znamená méně problémů.
- Míra úmrtnosti - Vyjádření počtu smrtelných úrazů, na kterých se podílelo alespoň jedno vozidlo, na 100 tisíc obyvatel. Pro některá města (v Indii, Mongolsku, Rusku, Nigérii, Turecku a Izraeli) musela být použita celonárodní data.
Náklady (vyjádřeno vždy v amerických dolarech)
- Cena za dvě hodiny parkování - Průměrná cena za dvě hodiny stání v garáži či na ulici mezi srpnem a zářím letošního roku. Čím méně stojí parkovné, tím lépe pro řidiče.
- Dostupnost parkování - V případě tohoto atributu vycházeli výzkumníci Mister Auto z dat průměrných platů za rok 2017 (u amerických měst brali průměr státu z loňska). Čím vyšší skóre, tím menší procento průměrného platu bylo vynaloženo na parkování.
- Cena za litr benzinu - Průměrná cena litru benzinu 12. srpna letošního roku. Čím nižší cena, tím opět lépe pro řidiče.
- Dostupnost litru benzinu - Stejně jako v případě parkování, i v tomto případě jde o vyjádření ceny paliva v poměru k průměrnému platu. Čím vyšší skóre, tím menší procento průměrného platu bylo vynaloženo na benzin.
- Silniční poplatek - Průměrná cena ročního silničního poplatku nebo ekvivalentu této veličiny na úrovni města. Pokud nic takového v daném městě neexistuje, byl místo toho brán do úvahy registrační poplatek. Čím nižší číslo, tím lépe pro řidiče.
- Dostupnost silničního poplatku - Potřetí platí to samé jako u parkování a paliva. Jde o vyjádření ceny silničního poplatku ve vztahu k průměrnému ročnímu platu. Čím vyšší skóre, tím menší procento průměrného platu bylo vynaloženo na silniční poplatky.