Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Výrobci

Renault 16 (1965)

Modelem Renault 16 z roku 1965 se francouzská automobilka vrátila mezi prominentní evropské výrobce vozů střední třídy. Na rozdíl od klasického modelu Frégate z 50. let však podnik v tomto případě využil, obdobně jako u malého Renaultu 4 z roku 1961, přední pohon.

Automobil vynikal tichým chodem hliníkového čtyřválce a vynikajícím pérováním. Interiér se od konkurentů odlišoval variabilitou. Do zavazadlového prostoru byl přístup pátými výklopnými dveřmi, což představovalo v té době ještě nezvyklé řešení. Model získal titul Evropské auto roku.

Přinejmenším ve Francii bývá přitom rok 1965 považován za přelom, po kterém již koncepce s předním pohonem vítězila na celé čáře: Typem Peugeot 204 se k této koncepci částečně připojila i třetí významná francouzská automobilka.

 

Právě se děje

Další zprávy