Továrna loni snížila svůj plán oproti předchozímu roku o 20 000 vozidel. Důvodem byly negativní odhady některých velkých evropských trhů, zejména Velké Británie, kde kvůli brexitu, tedy blížícímu se odchodu z EU, poklesla poptávka po dovážených autech.
"Dalším důvodem snížení výrobního plánu byly i ekonomické problémy některých mimoevropských zemí, které rovněž patří k našim velkým odběratelům, například Turecka. V průběhu roku se ukázalo, že vývoj nejde úplně negativním směrem, a tak byl výrobní plán zvednut na 340 000 aut," uvedl Vaněk. I zvýšený plán automobilka splnila.
Letos má podnik v plánu vyrobit 318 000 vozidel. "Důvody pro jeho snížení jsou stejné jako v loňském roce: stagnace či pokles poptávky na některých velkých evropských trzích, ať již v důsledku brexitu, či v důsledku nových daní uvalovaných na koupi a registraci aut se spalovacím motorem. Jedná se zejména o objednávky z Velké Británie, ale i z Itálie, Francie či Nizozemska," uvedl mluvčí.
Nejvíc vozů vyrobených ve slezském závodě, víc než 246 000 (72,4 procenta), se loni prodalo v Evropě. "Největším odběratelem bylo tradičně Německo (48 300 vozů), Velká Británie (38 600), Španělsko (28 200) a Itálie (20 400). V České republice se prodalo 16 477 vozů, což je 4,8 procenta z celkového objemu výroby," uvedl Vaněk.
Mezi velké zákazníky automobilky loni patřilo také Rusko, kam putovalo 25 800 automobilů, Egypt (9400), Mexiko (8400), Izrael (8200), Turecko (6400) nebo Maroko (4500).
"Nejvyráběnějším modelem byl opět Hyundai Tucson, jehož produkce představovala loni téměř 71 procent celkového objemu výroby," uvedl Vaněk. Podíl vozů Hyundai i30 (v provedení pětidveřový hatchback, kombi a Fastback) činil na celkové výrobě 20 procent, ix20 šest procent a i30 N tři procenta. "Sportovních modelů Hyundai i30 N a i30 Fastback N se vyrobilo 'jen' cca 10 100 - ale i to je dvojnásobek oproti původnímu plánu," uvedl Vaněk.
Prezident automobilky Jang Dong-hwan (v anglické transkripci Donghwan Yang) uvedl, že i přes snížení celkového objemu výroby byl rok 2018 pro firmu úspěšný. "Díky pečlivé a dlouhodobé přípravě jsme se bez zaváhání vypořádali s požadavky na měření emisí podle nové metodologie, a homologace našich nových modelů tak nebude působit žádný problém," uvedl prezident.
Připomněl, že typy motorů, které nesplňovaly emisní normy a stále přísnější standardy v Evropské unii, automobilka z výroby vyřadila a nahradila ekologičtějšími. "Naše výroba je tak zcela připravena plnit požadavky náročného evropského trhu, současně ale našim zákazníkům v mimoevropských zemích dodáváme auta, splňující tamější normy, odlišné od standardů EU," uvedl prezident.
Automobilka zaměstnává přes 3300 lidí. Dalších zhruba 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů. V roce 2017 nošovická továrna vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun, o 1,78 miliardy méně než v roce 2016. Tržby činily 136,67 miliardy korun, meziročně o šest miliard méně.