Jan Matoušek
25. 9. 2018 6:02
Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Nissan Qashqai nebo Hyundai i30. Všechno to jsou jména automobilů, kterým se povedlo uspět a dnes tvoří na evropském trhu jádro kategorie, do níž spadají. Jako každé odvětví má ale i automobilismus své temné stránky, chcete-li nepovedené modely. A někdy nejde jen o jeden model, ale rovnou o nepovedený pokus s celou automobilkou. Na tyto případy jsme se rozhodli zaměřit v následující galerii, kam jsme vybrali desítku automobilových propadáků. Některé znamenaly jen ztrátu peněz, jiné rovnou pohřbily celou značku.
Čínské automobilky v Evropě
Pro Škodu i řadu dalších evropských automobilek je čínský trh tím vůbec největším a nejdůležitějším. Tamní automobilky se tak pro změnu snaží proniknout do Evropy nebo USA. A minimálně v prvním případě se jim to příliš nepovedlo. Oťukávání začalo kolem roku 2005, kdy se do Německa a dalších zemí dostaly auta značek Landwind nebo Brilliance. Postupně se přidaly i první kusy SUV Shuanghuan CEO, kopie původního BMW X5, případně vozy Jonaway, kopírující druhou Toyotu RAV4.
Prodej vozů Brilliance se měl koncem roku 2008 rozjet i na českém trhu, na pražské Autoshow se v letech 2007 a 2008 dokonce několik vozů tohoto výrobce objevilo. Žalostná kvalita a nulová image však nedovolily prodat nikdy více než pár kusů. A stejný problém měla i automobilka Martin Motors, která chtěla v Evropě prodávat pod svým logem vozy několika čínských značek. A nakonec nechybělo ani SUV Shuanghuan CEO. Nedostatečná kvalita, mizerná bezpečnost, nulová image, malá servisní síť i okopírovaný design však čínským vozům vystavily stopku. Oficiálně se jich v Česku souhrnem mohlo prodat nejvýše několik desítek.
Další rozmach čínských značek lze zaznamenávat v posledních letech. Jde však o vozy několikrát kvalitnější, tvarově originální a vybavené moderní technikou.