Má nejlepší aerodynamiku, jakou se kdy mohl chlubit sériově vyráběný automobil. Chybí mu zpětná zrcátka. A především se s ním dá jezdit se spotřebou pod jeden litr na sto kilometrů.
Nový Volkswagen XL1, který se ve své produkční verzi představí na nadcházejícím ženevském autosalonu, je naprostý unikát.
V kolonce spotřeba na 100 kilometrů má uvedenu hodnotu 0,9 litru. Palivem jsou nafta a elektřina, protože se jedná o hybrid. Baterie je navíc možné nabíjet doma v garáži ze zásuvky. Na elektřinu lze ujet až padesát kilometrů.
Pro srovnání: Úsporná Toyota Prius má normovanou kombinovanou spotřebu 3,9 litru na sto kilometrů, její verze s vestavěnými většími akumulátory (Plug in) pak spotřebuje 2,1 litru na ujetí stejné vzdálenosti. A jeden z nejúspornějších vozů s běžným spalovacím motorem, Volkswagen Polo Bluemotin, standardně spotřebuje 3,3 litru nafty na sto kilometrů.
Maximální rychlost 160 km/hod
Dosáhnout tak nízké spotřeby se konstruktérům vozu podařilo díky množství zásadních technických řešení. Například hmotnost dvoumístného vozu je pouze 795 kilogramů a hodnota aerodynamického odporu cx je 0,189 (sériově vyráběné rodinné vozy mají obvykle 0,3 i více).
K udržení konstantní rychlosti 100 km/hod při jízdě po rovině díky tomu stačí výkon 6,2 kW. V elektrickém režimu se Volkswagen XL1 spokojí s méně než 0,1 kWh na více než jeden kilometr jízdy.
S vozem lze přitom jezdit tempem, s nímž nebude řidič brzdou provozu. Dvouválcový motor TDI má špičkový výkon 35 kW a elektromotor přidává dalších 20.
Maximální rychlost vozu XL1 je 160 kilometrů v hodině, přičemž na stokilometrovou rychlost se automobil dokáže z klidu dostat za 12,7 sekundy.
O vývoj takzvaného jednolitrového vozu se Volkswagen snažil více než 10 let. První koncept představil již v roce 2002.
Původně konstruktéři posadili dva cestující za sebe. V nynějším modelu už řidič a spolujezdec sedí vedle sebe, i když spolujezdec je přece jen posunut mírně dozadu.
Volkswagen XL1 je 3,888 metru dlouhý, 1,665 metru široký a jen 1,153 metru vysoký. Výška je tedy například o 13 centimetrů nižší než u sportovního vozu Porsche Boxter.
A cena? Ta zatím zveřejněna nebyla.
Podívejte se na nová auta: 32 důvodů, proč letos jet do Ženevy