Analýza: Za sesuv půdy na D8 může i metoda výstavby. Ťok materiál zveřejní později

ČTK ČTK
12. 12. 2016 23:14
Podle analýzy vypracované patnácti experty z Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd je příčinou sesuvu půdy na dálnici D8 kromě přetížení horní části svahu a zvýšení hladiny podzemní vody také špatně zvolená metoda výstavby. Informaci přinesla Česká televize, ministr dopravy Dan Ťok chce materiál zveřejnit později. Stát přitom vychází ze znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně, který označil za zásadního viníka kamenolom. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardy korun.
Dálnice D8.
Dálnice D8. | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Příčinou sesuvu půdy na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku v červnu 2013 je kromě přetížení horní části svahu a zvýšení hladiny podzemní vody špatně zvolená metoda výstavby, když byl použit takzvaný nezajištěný řez dálnice. Vyplývá to z analýzy příčin vzniku sesuvu, kterou pro ministerstvo dopravy vypracovalo patnáct expertů z Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd. Uvedla to v pondělním pořadu Reportéři Česká televize, která má analýzu k dispozici. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ji chce zveřejnit v nejbližší budoucnosti.

Ještě v červnu Ťok trval na tom, že za sesuv může hlavně nedaleký lom. Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, počátkem června žalobu.

Stát přitom vychází ze znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně, který označil za zásadního viníka kamenolom. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardy korun. Firma závěry ministerstva odmítla.

Analýzu expertů Akademie věd, která byla podle ČT hotova v květnu, ministerstvo k žalobě nepřipojilo a její závěry nezveřejnilo. "Protože v současné době vedeme soudní spor, tak právníci řekli, že v nějaké době by bylo dobře, aby se s tímto materiálem zacházelo citlivěji," řekl ČT Ťok. "Jsem ale rozhodnut, že ten materiál zveřejníme v nejbližší budoucnosti," dodal.

Nezajištěný řez dálnice podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka může právě za to, že sesuv zeminy dojel až na dálniční těleso, které pak poškodil.

"Náš závěr byl, že sesuv tam musel vzniknout. V důsledku obnovené těžby, přitěžování onoho svahu, ukládání hlušiny nad svah a změněných odtokových podmínek," řekl už Stemberk v rozhovoru pro páteční Hospodářské noviny. Podle něj ale modelování vývoje sesuvu ukázalo, že sesuv způsobený pouze lomem by s vysokou pravděpodobností dosáhl jenom do poloviny vzdálenosti. "To znamená, že by se zastavil těsně za železniční tratí, aniž by ohrozil dálnici," uvedl.

Ze závěrů analýzy tak vyplývá, že odpovědnost nese i investor, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl se k věci nevyjádřil, reportéry ČT odkázal na právníky. Podle Ťoka televize vypichuje jen jednu věc z posudku. "Ten posudek mluví o multikriteriálním hodnocení," uvedl ministr. Jestli chce někdo hledat odpovědnost, tak ať ji hledá formou třeba trestního oznámení nebo vyšetřováním policie, to není moje role, dodal. Poslední část D8 bude připravena na slavnostní otevření 17. prosince.

 

Právě se děje

Další zprávy