Praha - Ministr dopravy Daniel Ťok plánuje zvýšit pokuty za dopravní přestupky. Čeští řidiči podle něj předpisy často nerespektují a maximální výše pokuty 2500 korun je nedostatečná. Na tom, jestli tvrdé postihy Čechy ukázní, se ale experti neshodují.
“Ve společnosti budou vždy lidi, kteří pravidla budou dodržovat jen velmi neochotně. Nemyslím si, že bychom měli šikanovat všechny řidiče kvůli skupině těch, kteří si stejně budou dělat, co chtějí,” tvrdí dopravní psycholožka Daniela Čajánková.
Spíš než represivní pokuty podle ní zabírají radary na začátku obce, které řidiče upozorní na to, že překračují rychlost. “Jsou samozřejmě i řidiči, kteří ani toto neberou v potaz, ale od toho tu má být policie,” říká.
Bodového systému se už řidiči nebojí
Také podle ředitele Svazu obcí a měst Dana Jiránka výše pokuty není rozhodující faktor. “Nejdůležitější je, aby řidič věděl, že se trestu nevyhne. Problém je, že řada přestupků se nevyřeší do dané doby a viník pak není postižen. Primární tedy není výše pokuty, ale pocit neodvratitelnosti trestu,” říká.
Ministr dopravy se nicméně odvolává na to, že na Slovensku zvýšení pokut zabralo - za překročení rychlosti v obci se nyní platí až 11 tisíc korun. A přestupků ubylo.
Podobně v Česku zapůsobilo zavedení bodového systému. “Lidé si najednou dávali pozor, protože se báli, že přijdou o řidičský průkaz. Jak jsme si na bodový systém zvykli, tak se to zase zhoršuje,” tvrdí ministr dopravy Daniel Ťok. To potvrzuje pražská městská policie. "V první polovině letošního roku jsme zaznamenali bezmála 114procentní nárůst v překročení rychlosti řidičů o 20 až 39 kilometrů za hodinu," říká její tisková mluvčí Irena Seifertová.
Se zavedením tvrdších pokut souhlasí také městská policie v Brně. “Je prokázané, že jedna z nejlepších forem prevence proti kouření je zvyšování cen cigaret. Stejně tak bude mít větší finanční sankce odstrašující účinek na řidiče,” říká tiskový mluvčí Michal Simandl.
Pokuta za tři miliony
Dopravní psycholog Vojtěch Lebduška ale upozorňuje na to, že pro méně majetné lidi mohou být vysoké pokuty likvidační. “Proto se mi líbí finský či švýcarský model, kde se výše finanční sankce odvíjí od platu viníka,” vysvětluje.
Ve Finsku vypočítávají výši pokuty jednoduše. Denní příjem vydělí dvěma a tuto částku pak násobí určitým počtem dnů. Ten se odvíjí od závažnosti přestupku. Například překročení rychlosti o víc jak 25 kilometrů za hodinu se převádí na 22 dní. Pokuty pak mohou šplhat k závratným částkám. Rekord z roku 2002 zatím drží tehdejší ředitel firmy Nokia, který musel platit 116 tisíc eur, v přepočtu tedy přes tři miliony českých korun. “Je ale otázka, zda by tohle i u nás plnilo svůj účel,” dodává Lebduška.