Studénka - Na přejezdu přes mezinárodní železniční koridor ve Studénce porušují desítky řidičů pravidla.
Vjíždějí na červenou do kolejiště a riskují srážku s vlaky, které zde mohou jezdit rychlostí až 140 kilometrů v hodině.
Policie České republiky o situaci ví. Sami policisté ovšem přiznávají, že nedělají nic pro to, aby nebezpečnému chování zabránili, trestali řidiče pokutou a připisovali jim trestné body.
Mimořádně přetížený přejezd leží pouhý kilometr od místa, kde přesně před měsícem spadl most před rozjetý rychlík a při srážce tu zahynulo sedm lidí.
Příčiny tragédie vyšetřuje policie z Nového Jičína. Stejná policejní správa však přiznává, že nemá dost lidí, aby odradila řidiče od opakovaných dopravních přestupků, které by mohly způsobit další neštěstí.
Čtěte speciál: Sedm obětí vlaku smrti. Kdo nese vinu? |
Svědci uvádějí, že situace ve Studénce je skutečně vážná. "Vím nejméně o třech případech z poslední doby. Auto zůstalo na přejezdu mezi závorami v době, kdy tudy projížděl vlak," uvedl pro Aktuálně.cz starosta Studénky Ladislav Honusek.
Nehody na přejezdech
- 2007
257 nehod
31 mrtvých
117 zraněných - 2006
288 nehod
45 mrtvých
147 zraněných - 2005
274 nehod
55 mrtvých
101 zraněných
Zdroj: Drážní inspekce ČR
"Nemáme dost lidí, abychom u přejezdu hlídkovali dvacet čtyři hodin denně jen proto, že jsou řidiči neukáznění," vysvětlila mluvčí policie v Novém Jičíně Miroslava Michálková Šálková.
A její kolega Zbyněk Tomšík z tiskového oddělení novojičínské policejní správy to potvrdil. "Kontroly na přejezdech probíhají několikrát do měsíce, častější nejsou v našich silách."
Stovky vlaků, tisíce aut každý den
Přejezd v Studénce přitom není běžné místo, kde silnice křižují železniční koleje a může dojít ke srážce vlaku s auty. Výjimečný je hned z několika důvodů:
1. Přetíná železniční trať v místě, kde mají vlaky povolenou rychlost až 140 kilometrů v hodině. Téměř tak vysokou rychlostí tudy 8. srpna projel například expres Comenius krátce před tím, než vrazil do zříceného mostu.
2. Tento mezinárodní koridor patří mezi nejvytíženější železniční tepny v Evropě a denně tudy projedou stovky vlaků.
3. Provoz na silnici je tu velmi hustý. Vede tudy objížďka napříč okresem Nový Jičín. Za normálních okolností křižují tisíce aut koleje právě po mostě, který se začátkem srpna zřítil.
4. Vznikají kolony stovky metrů dlouhé a řidiči čekají i půl hodiny. Někteří z nich se proto snaží přejet koleje ještě ve chvíli, kdy bliká červené světlo, ale závory jsou ještě zvednuté.
Přesto policie v tomto místě neudělala žádná mimořádná opatření a na otázky Aktuálně.cz odpovídá tak, že není zřejmé, zda se k tomu chystá.
"V této situaci je veškerá bezpečnost v rukou řidičů. Skutečnost, že řidič jede na červenou je jeho závažným přestupkem a ohrožením jeho života," uvedla mluvčí Šálková.
Za jízdu přes přejezd na červenou může řidič dostat pokutu až pět tisíc korun a šest trestných bodů, při opakování přestupku hrozí ztráta řidičského oprávnění na půl roku. Policisté však neuvedli žádné informace o tom, že by někoho na přejezdu kontrolovali a potrestali.
"Jednání řidičů, které popisujete, je velmi nebezpečným a závažným porušením právních norem, které může vést k tragickým následkům," potvrdila Veronika Benediktová z Policejního prezidia.
I ona však odmítla, že by za situaci měli nést odpovědnost také policisté. "Zodpovědnost za toto jednání nenese policie, ale samotní řidiči. Policisté v regionech samozřejmě vyhodnocují riziková místa a reagují podle svých možností zvýšeným dohledem," sdělila.
Policie řidiče nezmění, tvrdí prezidium
Na mimořádně přetíženém přejezdu ovšem žádný zvýšený dohled není. Přiznali to samotní policisté a potvrzuje to také starosta Honusek. "Očekávám, že by se dopravní policie měla přejezdem zabývat více. Ve Studénce jsem ji za poslední půl rok viděl jednou," uvedl starosta.
Čtěte více: Měsíc po neštěstí hrozí ve Studénce další tragédie
Z vyjádření Policejního prezidia je zřejmé, že i nejvyšší policejní velení pochybuje o tom, že by chování řidičů na přejezdu mohli policisté nějak ovlivnit. "Nemohou změnit myšlenkové pochody každého jednotlivého řidiče, který raději riskuje život svůj vlastní i mnoha dalších, než ztrátu času," napsala kapitánka Benediktová ve svém vyjádření.
Expert na psychiku řidičů s tím však nesouhlasí. Odborník na psychologii dopravy Martin Kořán z nemocnice Na Homolce v Praze uvedl, že na řidiče platí metoda cukru a biče. "Cukr pro ně je ušetřený čas díky jízdě na červenou. Bič je hrozba pokuty či nehody. Řidiči proto musí být riziko připomínáno," vysvětluje.
"Pokud není přestupek hned potrestán, okamžitě vyhasíná hrozba pro řidiče a ti pak dopravním značkám či riziku nevěnují pozornost," dodává.
České dráhy už v roce 2005 spustily ve spolupráci s nadací ministerstva dopravy BESIP kampaň Bezpečné přejezdy, za kterou zaplatily miliony korun. "I kdyby kampaň varovala jen jediného člověka a došlo k jeho záchraně, jsou to vhodně vynaložené prostředky," uvedl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.
V Česku je osm tisíc pět set přejezdů, za jejich zabezpečení dráhy ročně zaplatí 220 milionů korun.