Jedním z vlaků byl expres z Mnichova, v němž cestovali také cizinci. O život přišli dva čeští strojvůdci vlaků, z toho jeden řídil německý rychlík. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku.
Pět lidí je po nehodě ve vážném stavu a pět má středně těžká zranění, většina zraněných je v plzeňské fakultní a v domažlické nemocnici, dva přepravili záchranáři do Prahy. Desítky lidí utrpěly lehčí zranění. "Celkem jsme ošetřili 67 lidí, kteří potřebovali základní ošetření a potom nějaké směřování," řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová. Dalších zhruba 20 lehce zraněných neuposlechlo, aby počkali na místě, odešli. Podle Svobodové se může stát, že se jim odpoledne přitíží a navštíví domažlickou nebo klatovskou nemocnici.
Na místo dorazil ministr Havlíček. Na Twitteru napsal, že vlak Západní expres projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně Radonice na Domažlicku a srazil se s osobním vlakem. Havárie se stala na jednokolejném úseku, před kterým se vlaky měly minout. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala škody přesáhnou 100 milionů korun. Na místě pracovalo pět inspektorů, včetně generálního inspektora. "Expres z Mnichova měl ve výhybně Radonice zastavit, což se nestalo. Důvody jsou předmětem šetření," uvedl.
Pozdě odpoledne vyšetřování na místě skončilo a začaly odklízecí práce, které potrvají přes noc i během čtvrtka, řekl ve středu večer mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Méně poškozené vagony už se podařilo odtáhnout. Na místo nehody je třeba ještě dopravit velký pozemní jeřáb, který bude zvedat lokomotivu z náspu. Jeřáb na nehodovém vlaku by to podle správců železnic nezvládl. Těžká technika má dorazit zhruba hodinu po půlnoci, řekl v České televizi starosta obce Milavče Vojtěch Weber.
Teprve poté, co trať uvolní, může Správa železnic zjistit míru poškození a zahájit opravu. Zatím předpokládá, že vlaky by se mohly na mezinárodní trať Praha - Plzeň - Mnichov vrátit v pátek kolem 18:00.
Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala škody přesáhnou 100 milionů korun. "Expres z Mnichova měl ve výhybně Radonice zastavit, což se nestalo. Důvody jsou předmětem šetření," uvedl Drápal. Kriminalisté zahájí úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Místo nehody kriminalisté ohledávají, řekla policejní mluvčí Dagmar Brožová.
Zabezpečení českých železnic je zastaralé, tvrdí němečtí experti
Podle německých médií a expertů ukázala srážka na problémy zastaralého zabezpečení železnice v České republice. V rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24 řekl Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících PRO BAHN, že řada českých tratí je jen minimálně udržována a provozována ve značně zjednodušeném režimu.
"Pro infrastrukturu je dobře, že tyto tratě zůstaly v provozu, na druhé straně to ale znamená také bezpečnostní rizika," řekl Iffländer. "Mnoho tratí v Česku stále není vybaveno vlakovým zabezpečovačem. To jsou systémy, které vlak automaticky zabrzdí, pokud projede červený signál," uvedl Iffländer. Právě chybějící bezpečnostní systém podle Iffländera umožnil, že strojvedoucí expresu projel příkaz k zastavení. Doplnil, že vlaky v Česku často jezdí podle zjednodušeného řízení drážní dopravy, kdy se strojvedoucí orientuje sám podle jízdního řádu. "Právě odchýlení se od jízdního řádu třeba při zpožděních, nebo když si člověk splete dny v týdnu, jsou extrémně nebezpečné situace," dodal.
Záchranáři převáželi raněné do Prahy i do Německa
V nemocnicích v Plzeňském kraji lékaři ošetřili 24 lidí. Dva nejvážněji zranění byli vrtulníky přepraveni do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích a tři do plzeňské fakultní nemocnice. Další jsou v nemocnici v Domažlicích. "Z Německa přijelo deset sanitek a odvezli si do Německa deset osob hovořících německy. Šlo o středně těžká a spíše lehčí zranění (jsou zahrnuty v celkovém počtu 67)," uvedla Svobodová.
Před 15:00 hasiči vystříhali mrtvé tělo strojvůdce z expresu, z místa museli odstranit metrovou vrstvu plechů a železa. "Třetí oběť je potvrzená a hned poté ukončili naši zdravotníci činnost na místě," uvedla Svobodová.
"Máme zde sedm osob, z nichž jsou čtyři těžce a tři středně těžce zraněné," řekla mluvčí plzeňské fakultní nemocnice Gabriela Levorová.Tamní transfúzní oddělení žádá lidi, aby kvůli nehodě přišli dnes darovat krev, kterou mohou zdravotníci využít pro zraněné.
V Domažlicích kvůli mimořádné události původně změnili plánovaný program na dnešní den, kdy nejprve zrušili plánované operace. "V tomto režimu jsme fungovali dopoledne. Po poledni, kdy se situace uklidnila, jsme se vrátili k standardnímu provozu a začali operovat i plánované zákroky," uvedl mluvčí domažlické nemocnice Jiří Kokoška.
Hasičů bylo na místě zhruba 60, tedy 12 jednotek. Na místě byl posttraumatický intervenční tým a jeli tam i policejní psychologové, hasiči zřídili informační linku na čísle 950 330 330 pro lidi postižené touto mimořádnou událostí.
📞 Výzva HZS Plzeňského kraje @hzsplzen pro občany, kteří cestovali v zasažených vlacích na Domažlicku a opustili soupravy ještě PŘED PŘÍJEZDEM záchranných složek, aby se přihlásili na infolince HZS Pk na čísle 950 330 330. pic.twitter.com/R4vmh8PCLv
— Hasičský záchranný sbor ČR (@hasici_cr) August 4, 2021
Trať zůstává uzavřena, probíhají odklízecí práce
Provoz na jednokolejné mezinárodní trati Praha - Plzeň - Furth im Wald - Mnichov bude podle webu Českých drah přerušen zřejmě do pátku 18:00. "Na místě už začaly odklízecí práce, protože vyšetřování skončilo. Pomáhají hasiči," uvedla v 16:50 mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Odklízecí práce na trati potrvají celou středeční noc i během čtvrtka.
České dráhy, jejichž dva zaměstnanci zemřeli a tři byli zraněni, spolupracují s vyšetřovateli a vedou vlastní šetření. "Poskytneme pozůstalým a zraněným veškerou pomoc a odškodnění. Už jsme přijali potřebná rozhodnutí," řekl generální ředitel Ivan Bednárik. Odškodnění i náhradu hmotných škod jsou připraveny vyplatit co nejrychleji. "Prosíme všechny přímé účastníky události a rodinné příslušníky obětí, aby nás kontaktovali na e-mailu: [email protected]. Aktivní je také krizová linka 800 100 064, na níž jsou psychologové," uvedl dopravce v tiskovém prohlášení.
Mezi stanicemi Domažlice a Staňkov jezdí náhradní autobusová doprava. Trať z Plzně do Mnichova je zatím stále brána jako regionální, Správa železnic podle mluvčí intenzivně připravuje její rozšíření na dvě koleje, elektrifikaci a moderní elektrický zabezpečovací systém z Plzně do Domažlic. "Dvojkolejku" chystají také za hranicemi v Bavorsku od hranic ke Schwandorfu.
Německý expres patří soukromému dopravci Die Länderbahn, který spadá pod firmu Netinera, dceřinou společnost italské Ferrovie dello Stato Italiane. "Vyjadřujeme soustrast obětem hrozného vlakového neštěstí," řekl šéf Länderbahnu Wolfgang Pollety. V tiskovém prohlášení dopravce uvedl, že odpovídá za provoz vlaků Alex jen na německém území a že jízdu z pohraniční stanice Furth im Wald už mají na starosti České dráhy. Spoje, které teď míří z Německa do Prahy, končí ve Furth im Waldu, odkud ČD organizují náhradní dopravu.
Jde o nejtragičtější srážku vlaků od kolize osobního a nákladního vlaku u Krouny na Chrudimsku v roce 1995, kterou nepřežilo 19 lidí. Zároveň se jedná o nejtragičtější vlakovou nehodu v Evropě za dva a půl roku. V lednu 2019 zahynulo v Dánsku osm lidí při vlakovém neštěstí na mostě, který spojuje hlavní dánské ostrovy Sjaelland a Fyn. Vlak se 131 cestujícími a třemi členy posádky tehdy musel na mostě prudce brzdit, když byl zasažen předměty, které odlétávaly z protijedoucího nákladního vlaku.
Nehody na na české železnici si od minulého léta vyžádaly několik obětí a desítky zraněných. Po čelní srážce dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u Perninku na Karlovarsku loni 7. července zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno, jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu, a srážka osobního vlaku jedoucího loni 9. září z Klatov do Domažlic s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem si vyžádala 19 zraněných.