Tři roky pro řidiče tramvaje smrti. Mohl dostat deset

Petra Sasínová
22. 1. 2009 14:35
Řidič tramvaje Petr Hroch je jediným trestaným viníkem
Řidič tramvaje číslo 5 Petr Hroch má jít na tři roky do vězení. Je to nejkratší možná sazba, kterou mu soud mohl vyměřit
Řidič tramvaje číslo 5 Petr Hroch má jít na tři roky do vězení. Je to nejkratší možná sazba, kterou mu soud mohl vyměřit | Foto: Ondřej Besperát

Nový Jičín - Řidič ostravské tramvaje Petr Hroch půjde na tři roky do vězení. Je to nejkratší možný trest vězením za to, že loni v dubnu zavinil tragickou srážku tramvají v Ostravě.

Za trestný čin obecného ohrožení mohl jít řidič do vězení až na deset let. Svůj trest si má Petr Hroch odpykat v nejmírnější věznici s dohledem. Zda k tomu však skutečně dojde, není jisté, protože se ještě v soudní síni proti rozsudku odvolal.

Soud  vyhověl návrhu státního zástupce Aleše Kopala, který žádál pro Petra Hrocha nepodmíněný trest. Samotný žalobce vzhledem k okolnostem navrhoval tu nejnižší možnou sazbu. Na vězení však trval.

Státní zástupce Aleš Kopal přednesl své argumenty v závěrečné řeči před soudem v Novém Jičíně.

Tam dnes skončilo hlavní líčení s řidičem, který v loni dubnu zapomněl dát na jednokolejném úseku tramvajové linky přednost protijedoucí soupravě. Tramvaje se srazily, tři lidé zemřeli, jedenáct jich utrpělo těžká zranění, někteří s trvalými následky.

Státní zástupce Aleš Kopal obžaloval Hrocha z obecného ohrožení v nejpřísnějším odstavci. Hrochovi hrozilo tři až deset let vězení.

Umírali lidé. Podmínku vylučuji, uvedl žalobce

„Nešlo o obyčejnou nehodu. Obžalovaný nedodržel své povinnosti a vystavil nebezpečí osmdesát osm cestujících dvou tramvají, druhého řidiče i sebe," vysvětlila předsedkyně senátu Ivana Poláková, proč nebylo možné vyhovět obhájci a potrestat Petra Hrocha mírněji.

Přitížila mu skutečnost, že zavinil smrt více lidí. „Tři lidé zemřeli, u jedenácti byla prokázána těžká újma na zdraví," zdůraznila Poláková.

"Navrhuji nepodmíněný trest na spodní hranici trestní sazby v nejmírnějším typu věznice s dohledem a také zákaz řízení kolejových vozidel," uvedl Kopal v závěrečné řeči. Senát pak rozhodl, že nesmí řídit žádné vozidla v hromadné dopravě, tedy nejen tramvaje, ale také autobusy či trolejbusy. 

I žalobce v závěrečné řeči připomenul, že řada svědků projevovala s obžalovaným soucit, že mnozí vyjadřovali názor, že hlavním viníkem je dopravní podnik Ostrava, který trať nedostatečně zabezpečil.

"Já osobně se k tomu také tak mohu přiklánět, ale ne jako žalobce," uvedl.

Shrnul, že vzhledem k drastickým následkům nehody nemůže souhlasit s podmínečným trestem, byť Hrochovi polehčuje dosavadní bezúhonnost, řádný život a jeho lítost.

Hroch podle žalobce porušil důležitou povinnost, kterou měl plnit. Nedovoleně vjel do jednokolejného úseku trati, neřídil se jízdním řádem, který byl jasný a srozumitelný. "Je faktem, že trať nebyla zabezpečena proti lidskému selhání, přesto byla schválena drážními úřadem a byla v souladu s předpisy," zdůraznil.

Odvolám se, oznámil řidič

Obhájce Petra Hrocha Tibor Rovňák oproti tomu navrhoval podmínečný trest. Uvedl, že Hroch se přiznal, nikdy se na nic nevymlouval, lituje toho, co se stalo.

Petr Hroch proto využil svého práva a po dohodě s obhájcem se na místě proti rozsudku odvolal. "Máme naději, že trest by mohl být i podmíněný, jak jsem žádal. Můžeme se odvolat, tak to zkusíme," uvedl po skončení hlavního líčení advokát.

Po poradě s advokátem Tiborem Rovňákem se Petr Hroch proti rozsudku odvolal. Stále má totiž šanci na podmíněný trest
Po poradě s advokátem Tiborem Rovňákem se Petr Hroch proti rozsudku odvolal. Stále má totiž šanci na podmíněný trest | Foto: Ondřej Besperát

Spoluviníkem je podle něho dopravní podnik, který trať nedostatečně zabezpečil. Je také přesvědčen, řidiči trpěli špatnou organizací práce. Kritizoval takzvané dělené směny, které v podstatě nutily řidiče s určitou přestávkou pracovat šestnáct hodin.

"Dopravě se věnuji mnoho let, ale nikdy jsem nezažil, aby občané i poškození projevovali takovou solidaritu a soucit s obžalovaným. Naopak velmi negativně vnímají postoj Dopravného podniku Ostrava," uvedl Rovňák ve své závěrečné řeči.

Obhájce vyjádřil přesvědčení, že kdyby podnik řešil předchozí mimořádné události tak, jak mu ukládá zákon, k žádné nehodě by nedošlo.

"Cítím lítost vůči všem poškozeným, lituji toho," zopakoval Hroch, když měl možnost posledního slova před rozsudkem.

 

Právě se děje

Další zprávy