Tajná kampaň ČD. Minutový klip má Jančurovi přebrat pasažéry

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
31. 8. 2015 5:30
Národní železniční dopravce na podzim chystá masivní propagační kampaň včetně televizního spotu. Chce přilákat cestující od soukromé konkurence. Dráhy tají, kolik za reklamu zaplatí.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - České dráhy chystají na podzim obří reklamní akci, která má do státních vlaků přetáhnout cestující od soukromé konkurence - ze žlutých souprav RegioJet podnikatele Radima Jančury a černých Leo Expressů Leoše Novotného.

V boji proti konkurenčním firmám nasadí národní dopravce kromě billboardů a reklamy v tištěných médiích a na internetu také speciální televizní spot. Tento víkend ho ve středních a východních Čechách a na nádraží ve Vídni natáčel renomovaný reklamní režisér Tomáš Mašín, vysílat se má ve druhé polovině září.

"Půjde o velkou a významnou kampaň. Vzhledem k velkému zásahu televizních stanic je spíše nepochopitelné, že dráhy se dosud nepokoušely zákazníky zasáhnout tímto způsobem,“ uvedl Alexandr Křižík, jednatel společnosti RailReklam, která pro národního dopravce připravuje kampaň na klíč.

Známé kampaně Českých drah

2015 - Tohle léto bude psina
Zatím poslední kampaň Českých drah se slogany typu „Tohle léto bude psina“ nebo „Utrhni se ze řetězu“ dopadla kvůli srpnové tragické nehodě u Studénky poněkud rozpačitě.

2013 – Invaze mimozemšťanů
Kampaň za stovky tisíc varovala cestující před invazí mimozemšťanů Odpadkáře nepořádného, Bagážníka zabíravého nebo Decibeláře hlasitého. Cílem bylo, aby se k sobě cestující chovali ohleduplněji.

2011 - Nechoďte ke konkurenci
Masivní reklamní kampaň spustily České dráhy jen několik dní poté, co začal fungovat soukromý dopravce RegioJet. Zákazníky měly u národního dopravce udržet stevardky či nápoje zdarma.

2007 – 2008 Vlakem s celebritou
V letech, kdy dráhy utrácely za propagaci až 450 milionů ročně, se na reklamu například na pendolino najímaly hvězdy jako Karel Gott nebo Lucie Bílá, která přiznala, že vlakem nejela dvacet let. Miliony za reklamní kampaň dostali i sportovci jako fotbalista Tomáš Ujfaluši nebo tenista Radek Štěpánek.

2003 - Auta stojí, vlaky jedou

Jedna z prvních skutečně velkých reklamních kampaní Českých drah přinesla dodnes všeobecně známý slogan Auta stojí, vlaky jedou. Lákala na rychlejší dopravu z Prahy do Brna než po ucpané D1.

Inzerci v televizi dráhy v minulosti prakticky nepoužívaly, vyhrocená situace na železnici si ale žádá mimořádná opatření – zatímco soukromým dopravcům se daří stále lépe, dráhy stagnují. Firma jako celek se sice loni dostala do mírného zisku, ovšem především díky nákladní dopravě. Na osobní dopravě stále tratí přes 860 milionů korun. A zatímco v minulosti byly dráhy zvyklé, že jim přibývají cestující v řádu jednotek milionů, loni to bylo jen 864 tisíc.

Jančurova mnohem menší firma přitom loni zvládla přilákat téměř stejný počet nových zákazníků - 754 tisíc. Dalších téměř 100 tisíc cestujících k sobě nově přetáhl Leo Express. Obě soukromé firmy navíc hlásí zlepšující se hospodářské výsledky.

Cena? Neřekneme

Kolik bude kampaň stát, zatím České dráhy úzkostlivě tají. A to právě z obav před konkurencí, se kterou mají napjaté vztahy také kvůli soudnímu sporu o stovky milionů. Obě soukromé firmy požadují odškodné za to, že jim dráhy údajně překazily byznysplán cenami pod reálnými náklady.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského však dráhy v posledních letech výdaje na marketing výrazně zkrotily. Zatímco v roce 2008 na něj měly v rozpočtu 450 milionů a o jejich financování reklamy se zajímala i policie, loni už za propagaci utratily jen 140 milionů a letos to má být ještě o dvacet milionů méně.

Na natočení minutového propagačního klipu pro televize si dráhy najaly režiséra Tomáše Mašína, známého i díky svému celovečernímu filmu 3 sezony v pekle, který získal tři sošky Českého lva. "Chtěli jsme, aby reklamu chystal český režisér a jednalo se o českou reklamu se skutečnými reáliemi ČD," sdělil Šťáhlavský.

Spot nebude nové cestující lákat na nějakou konkrétní výhodu nebo službu. "Je to spíš imageový klip o Českých drahách s emocionálním poselstvím. Tvoří ho několik krátkých příběhů z vlaku a lidé by si z toho měli odnést, že železnice je moderní způsob přepravy a že každá cesta vlakem je zážitek,“ popsal klip režisér Mašín.

Bože, i Gott!

České dráhy se inspirovaly například videoklipem rakouských kolegů, ve kterém si zahrál Karel Gott. "I v našem prostředí zaujal například televizní spot ÖBB propagující rychlé spojení railjet do Prahy, ve kterém si zahrál Karel Gott,“ uvedl Šťáhlavský.

Zlatý slavík v roce 2007 pomáhal propagovat i České dráhy, když se při reklamní akci projel pendolinem, stejně jako kapela Kryštof nebo zpěvačka Lucie Bílá. I tehdy dráhy odmítaly přiznat, kolik za kampaň platí.

Až později média vypátrala, že třeba tenista Radek Štěpánek si u drah vydělal 1,3 milionu, přes 2 miliony dostal fotbalista Tomáš Ujfaluši a na čtvrt milionu si přišla herečka Kateřina Brožová. Nyní ale dráhy celebrity najímat neplánují. "Chceme prezentovat naše zaměstnance, kteří se o zákazníky starají,“ vysvětlil Petr Šťáhlavský.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Kanadský soud uznal útočníka, který najel v Torontu do davu lidí, vinným

Kanadský soud uznal vinným z desetinásobné vraždy a 16 pokusů o vraždu Aleka Minassiana, který v roce 2018 vjel v Torontu s dodávkou do chodců. Deset jich zabil a 16 zranil. Osmadvacetiletý muž se hlásil ke skupině lidí žijících v "nedobrovolném celibátu" (anglicky involuntary celibate, zkráceně incel), která je spojována také s dalšími útoky, píší americká média.

Minassianův právník se soudu snažil dokázat, že jeho klient nevěděl, že činí něco špatného, protože trpí poruchou autistického spektra. Minassian se loni k činu nepřiznal a jeho právní zástupci tvrdili, že vzhledem ke svému psychickému stavu není trestně odpovědný.

Soudkyně Anne Molloyová však rozhodla, že se tato tvrzení nepodařilo přesvědčivě prokázat. Není podle ní pochyb, že jeho činy byly dopředu naplánované a úmyslné, a že si byl plně vědom toho, co dělá. Minassian podle ní rovněž vyhledával a užíval si pozornost, kterou mu jeho čin přinesl.

Minassian najel v dubnu 2018 se zapůjčenou dodávkou do davu chodců v rušné čtvrti na severu Toronta. Mezi mrtvými bylo osm žen a dva muži, lidé ve věku mezi 22 a 94 lety.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 17 minutami

Izrael obvinil kvůli masivnímu úniku ropy Írán z ekologického terorismu

Za únik ropy, která zamořila desítky kilometrů pobřeží v Izraeli a Libanonu, je odpovědná loď Emerald libyjského majitele, která vyplula z Íránu. Řekla to dnes izraelská ministryně životního prostředí Gila Gamlielová a únik označila za "ekologický terorismus", který má vazbu na Írán. Její názor ale nepotvrdily bezpečnostní složky.

Podle ministryně je loď stará 19 let a z Íránu vyplula s nákladem surové ropy. V blízkosti Izraele plula za tmy s vypnutými komunikačními kanály. Gamlielová řekla, že posádka toxický materiál nelegálně vypustila do izraelských vod. Izrael podle ní bude usilovat o náhradu u firmy, u níž je loď pojištěna, a nedovolí Íránu ničit moře a život v něm.

"Írán praktikuje terorismus nejenom jadernými zbraněmi a snahou dostat se k našim hranicím. Páchá ho také poškozováním životního prostředí. Bojujeme proti znečištění a ubližování životnímu prostředí bez ohledu na hranice," řekla ministryně. Neposkytla ale informaci o libyjské firmě, která plavidlo vlastní, ani detaily o íránském podílu na úniku látky. Pohrozila však zahájením soudního řízení. "Budeme se soudit jménem všech izraelských občanů kvůli škodě na zdraví, přírodě, floře i fauně," řekla.

Izraelská televize Channel 13 ale oznámila, že představitelé bezpečnostních složek názor Gamlielové nesdílejí. Televize také vyjádřila podivení nad tím, že se na obsahu sdělení ministryně nepodílela tajná služba Mossad nebo jiné bezpečnostní agentury.

Televize Kan s odvoláním na nejmenovaného bezpečnostního představitele oznámila, že se nezdá, že byl Írán do úniku toxinů přímo zapojen. Slova ministryně plně nepotvrdil ani generální ředitel z jejího úřadu Rani Amir.

Zdroj: ČTK
Další zprávy