Praha - Devět z deseti lidí, kteří letos zahynuli při nehodách na českých dálnicích, našlo smrt na D1. Nejfrekventovanější tuzemská dálnice tak naplňuje pověst smrtelně nebezpečného místa.
"Každý rok to sice není 90 procent jako letos, ale D1 má oproti ostatním českým dálnicím stabilně vyšší počet úmrtí," říká statistik policejního prezídia Josef Tesařík.
Počet úmrtí i nehod na D1 vyplývá mimo jiné z výrazné přetíženosti komunikace vedoucí z Prahy směrem na Brno. Čísla z roku 2005 uvádějí, že v úseku u hlavního města projelo denně až 94 tisíc automobilů.
Vysoký je i počet nákladních dopravců, kteří dálnici využívají. Když se v březnu 2008 na dálnici odehrála největší hromadná havárie v českých dějinách, tvořily nákladní automobily více než 40 procent havarovaných vozů - tedy stejně jako osobní.
Připomeňte si: Škoda za havárii desetiletí na D1 činí 28 milionů
Pomohou informační tabule?
Ačkoliv se obří kolize, při níž došlo ke srážce 231 aut, obešla bez tragických následků, stala se impulsem pro zvyšování bezpečnosti na této komunikaci.
Ještě do konce listopadu letošního roku by mělo na dálnici D1 vyrůst hned 22 nových informačních tabulí, které mohou měnit sdělení podle potřeby a upozorňují řidiče na nebezpečí nebo omezení.
V době nehody stálo takových tabulí na brněnské dálnice pouhých šest a všechny informovaly řidiče pouze v češtině, což se také stalo terčem kritiky.
"Když máte šest tabulí a objevovaly by se na nich informace například v angličtině, zvedly by se hlasy proti tomu, proč to není v češtině," brání se Jaroslav Zvára z ministerstva dopravy.
"Naprostá většina zahraničních řidičů má navigační systémy, kde je ta informace úplně stejná jako na informačních tabulích," doplnil Zvára. S rostoucím počtem tabulí budou ale přece jen přibývat také informace v ostatních jazycích.
Jednotný informační systém do konce roku
Úřad také připravuje spuštění jednotného systému dopravních informací, které pomocí záběrů z kamer a zpráv od policie bude řidiče na proměnných tabulích informovat například o dopravních omezeních způsobených dopravními nehodami.
Člověk za volantem se pak z tabulí dozví i o sjízdnosti nebo o přítomnosti kolon. Ministerstvo počítá s tím, že systém spustí ve druhé polovině roku.
Dále čtěte:
Policisté na D1 využívají kamery. Urychlí se provoz?
Zácpy na D1 můžete sledovat na internetu
Dálniční viněta nahrazující známku vyjde na stokoruny