Praha - Kam až může zajít plýtvání při stavbách silnic, ukazuje případ rekonstrukce mostu v obci Hora Svatého Šebestiána. Ředitelství silnic a dálnic za ni zaplatilo, ačkoli stavba ani nezačala.
Zmíněný případ ukazuje, jaké možnosti při odhalování korupce získal exministr dopravy Vít Bárta měsíc před svou rezignací.
Jmenoval totiž šest nových krajských šéfů Ředitelství silnic a dálnic, kteří mají k dispozici veškeré dokumenty o stavbách, obecně označovaných za "předražené".
Soutěž mezi známými
Soutěž na opravu mostu na silnici I/7 u krušnohorské obce Hora Svatého Šebestiána vypsala chomutovská správa Ředitelství silnic a dálnic loni v květnu. Výzvu k účasti odeslala firmám Insky, Silnice Group a North Stav. Firmy k sobě mají personálně blízko. První dvě spolupracují v rámci společnosti EDS Holding, Silnice Group a North Stav jsou hlavními staviteli gigantického Centra volného času v Chomutově.
Ředitelství silnic a dálnic chtělo most opravit za 4,1 milionu korun, ovšem nejmenší nabídka od společnosti Insky dosahovala 5,94 milionu korun bez DPH. Přesto Insky získala v červnu objednávku s tím, že stavbu dokončí do listopadu.
Předraženo a nepostaveno
Chomutovské Ředitelství silnic a dálnic obdrželo v listopadu fakturu na 5 999 999 korun, tedy nejvyšší částku, kterou tehdy směly krajské pobočky proplácet bez souhlasu pražského centra. K faktuře byl přiložen předávací protokol stavby, který podepsali odpovědní pracovníci chomutovského ředitelství. V prosinci dostala firma Insky skutečně 7,2 milionu včetně DPH.
V březnu jmenoval ministr dopravy Bárta ředitelem chomutovské pobočky Milana Dundra. V dubnu jeho podřízení zjistili, že firma Insky na most ještě nesáhla.
Aktuálně.cz má k dispozici výpověď očitého svědka, který nechce být jmenován. „Akce jeví teprve známky zahájení stavebních prací. V prostoru se pohybovali tři pracovníci a bylo v něm poházeno několik plastových kanalizačních trub a ocelová konstrukce, která má být do mostu zabudována," popsal situaci na staveništi před dvěma týdny svědek.
Insky: „Pozvali jsme právníka"
Společnost Insky potvrdila, že obdržela od Ředitelství silnic a dálnic dotaz, který se týkal dokončení rekonstrukce.
„Na dotaz investora jsme odpověděli prostřednictvím našeho právníka," vysvětlil výrobní ředitel firmy Insky Igor Beňo. Dál se k případu odmítl vyjádřit.
Informace Aktuálně.cz potvrdili neoficiálně pracovníci chomutovské pobočky Ředitelství silnic a dálnic s tím, že pro média se smí vyjadřovat jen pražská centrála.
Mluvčí generálního ředitelství Martina Vápeníková nestihla během včerejška na dotaz Aktuálně.cz odpovědět.
Bártova první vlaštovka
Případ z Hory Svatého Šebestiána nepřímo potvrzuje výroky Víta Bárty, který počátkem ledna prohlásil: „V Ústeckém kraji se mi podřízení smějí, že management Ředitelství silnic a dálnic řídí Oulický s Bendou, což jsou slavní kmotři ODS a sociální demokracie." Dohodou manažerů a kmotrů dostávají podle Bárty státní zakázky předem určené firmy.
Patrik Oulický i Petr Benda obvinění odmítli, Bártovi lidé ale měli čas hledat pro ministrovo tvrzení konkrétní argumenty. Zaplacená a neuskutečněná rekonstrukce mostu je první vlaštovkou.
Bártovo obvinění podporuje i fakt, že zakázku dostala právě společnost Insky. Spolu s ostatními firmami sdruženými v EDS Holdingu je nepochybně dobře zapsána u krajských špiček ODS i ČSSD, které mimo jiné dohlížejí na to, jak se v Ústeckém kraji rozdělují evropské dotace. Z dosud rozdělených 7,5 miliardy korun dostaly firmy spojené s EDS Holdingem plnou třetinu.