Srážka tramvají praxi na jednokolejných tratích nezmění

Michal Pavec
15. 4. 2008 10:01
Bezpečnost nadále závisí hlavně na lidech
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Před víkendem otřásla veřejností tragická nehoda tramvají na jednokolejné trati v Ostravě. Hrozí podobné riziko i na českých železnicích, kde jednokolejky tvoří většinu všech tratí?

U tramvají patří trasy s jednou kolejí k unikátům. V případě ostravské linky číslo 5 se jednalo o jediný úsek tramvajové jednokolejky v republice, kde je řešení situace pouze na řidiči.

Strojvedoucí vlakových souprav musí vzhledem k současnému stavu české železniční sítě řešit podobnou situaci daleko častěji. A ve většině případů - stejně jako u tramvají - rozhoduje pouze lidský faktor.

Inspekce: Žádná trať není nebezpečná

Nejméně zabezpečené jsou podle Drážní inspekce regionální jednokolejné trasy, kde na nádražích často nejsou ani výpravčí.

Například ve stanicích s ohlašovací povinností musejí strojvedoucí dostat k pokračování v cestě povolení od takzvaného dirigujícího dispečera, který má úsek na starosti. Ten strojvůdci potvrdí, že je trať volná.

Jde vůbec nejrozšířenější řešení situací na jednokolejných tratích. Podle železničních inspektorů ale nemusí být nutně nejnebezpečnější. Záleží hlavně na přístupu zaměstnanců drah.

"Žádná trať není nebezpečná - některé jsou jen méně zabezpečené. Je ale nutné, aby se dodržovala všechna nezbytná pravidla," tvrdí náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Podle Kučery nelze svalovat vinu pouze na skutečnost, že trať je jednokolejná. Například loňská nehoda v Čerčanech u Prahy, při níž přišel o život jeden ze strojvedoucích, se stala na dvoukolejné trati.

Nehody na jednokolených železničních trasách nemá Drážní inspekce přesně spočítané, ale údajně jde za rok jen o jednotlivé případy. Vše závisí pouze na spolehlivosti strojvedoucích a signalistů.

Nehoda zabezpečení neovlivní

S tím souhlasí i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová. Její úřad pracuje na tom, aby míst, kde odpovědnost záleží pouze na lidech, postupně ubývalo.

Tragická srážka tramvají, která se odehrála na jednokolejné trati, ale na rychlost obměny zabezpečovacího systému vliv mít nebude.

"Průběžně zabezpečení modernizujeme - bez ohledu na to, jaká se stane nehoda," vysvětlila mluvčí Kodysová.

Vyšší úroveň zabezpečení platí zejména na frekventovaných jednokolejných tratích, jakými jsou například Brno - Přerov nebo Plzeň - Žatec. Způsoby, jak kontrolovat pohyb vlakových souprav, jsou ale různé.

Na zmíněné trase Plzeň - Žatec řídí provoz dispečer, který elektronicky ovládá návěstidla. Mezi Kladnem a Prahou se zase musejí mezi každou stanicí spolu spojit výpravčí a potvrdit, že souprava může vyjet.

Srážka tramvají v Ostravě úpravy bezpečnostních standardů na železnicích neurychlí
Srážka tramvají v Ostravě úpravy bezpečnostních standardů na železnicích neurychlí | Foto: Hasičský záchranný sbor
Nepřehlédněte speciál:
Fakta: Vše o nejhorší novodobé srážce tramvají
 

Právě se děje

Další zprávy