Praha - Lávka pro pěší v Praze-Troji nebyla v dobrém stavu, ale havarijní nebyl. Novinářům to v neděli řekl ředitel městské Technické správy komunikací Petr Smolka. Indicie technického problému podle něho neexistovaly.
Lávka se v sobotu zřítila. Čtyři lidé utrpěli zranění, z toho dva těžká. V dohledné době ji nahradí provizorní přemostění Vltavy.
Okolnosti pádu lávky mezi Trojou a Císařským ostrovem podle primátorčina náměstka Petra Dolínka (ČSSD) vyšetřuje policie. Příčiny neštěstí zatím nejsou známy. Bude je zjišťovat soudní znalec, uvedl náměstek. Praha začne odstraňovat trosky až potom, co znalec dokončí práci na místě. Praha plánovala lávku do roku 2020 nahradit, uvedl. Zranění lidé dostanou podle Dolínka odškodnění, majetek je pojištěný. V případě potíží s plněním pojistky je město Praha připraveno postavit se k odškodnění čelem, zdůraznil náměstek.
"Stav lávky byl v posledních letech monitorován, probíhala pravidelná měření," připomněl na tiskové konferenci Dolínek. Připomněl, že stavba byla pod enormním tlakem během povodní v letech 2002 a 2013.
V roce 2013 prošla podle něj lávka podrobnou prohlídkou, z hlediska statického měření prý bylo vše v pořádku, dynamické měření našlo odchylky. "Od té doby zde byly přítomny sondy, které každé dvě minuty vysílaly on-line informace."
Praha prý pravidelně kontrolovala pevnost lan a používala i tomografii. Ani ta prý před třemi týdny nic podezřelého neodhalila.
"Za celou dobu až do včerejšího dne (soboty) do 13:16 žádný z údajů nezaznamenal nějakou výraznou odchylku, zejména průhybu, která by indikovala zřícení lávky," řekl Václav Hvízdal z firmy Pontex, která se zabývá mostními konstrukcemi. "Došlo k něčemu, co zatím nedokážeme pojmenovat. Nevíme, proč došlo ke kolapsu," dodal.
Uvedl rovněž, že kontroly zjistily jen poškození drátů hlavních lan, nikoli lan samotných. V rozhovoru pro ČTK dále odmítl kritiku, podle níž měla firma použít k diagnostice korodovaných lan malé kamery. Pád lávky byl podle Hvízdala náhlým kolapsem, jehož původ zatím není jasný. Mráz podle něj mohl havárii urychlit, nikoliv způsobit.
Hvízdal připustil, že měli indicie ohledně poškození některých lan v konstrukci lávky. Bylo to prý ale malé procento, které neohrožovalo bezpečnost. Základní osnovu lan Pontex nekontroloval proto, že kdyby se celý systém otevřel, nebylo by jej už možné znovu utěsnit tak, aby do něj nezatékalo.
Dolínek se rovněž snažil vyvrátit nařčení, že by Praha zanedbávala údržbu svých mostů. Od roku 2014 prý na ni investovala miliardu a čtvrt. Ohradil se také proti informaci, že by město ignorovalo studii z roku 2011, která přisuzovala lávce již jen pět let životnosti. Podle něj byla na konci roku 2015 provedena nová studie a ta životnost prodloužila.
Slíbil rovněž Pražanům, že budou rychle hledat za stavbu náhradu. Provizorní přívoz přímo v místě je nejistý, neboť je zde řeka velmi mělká.