reklama
 
 

Škoda Plzeň přesídlila do ráje tajných akcionářů

14. 10. 2011 16:29
Sílí podezření, že Martin Roman má ke Škodě Plzeň bližší vztah, než přiznává

Praha - V době sílících podezření, že někdejší šéf státní společnosti ČEZ Martin Roman má majetkový podíl ve Škodě Plzeň, přestěhoval plzeňský strojírenský gigant sídlo na Marshallovy ostrovy.

Ty jsou ve světě byznysu známy jako jedno ze tří míst na světě, kde lze nejlépe utajit skutečné vlastníky akcií.

Aktuálně.cz tuto okolnost zjistilo krátce před tím, než deník MF Dnes přinesl ještě další dokumenty, jež Romana se Škodou Plzeň spojují.

Roman i Škoda Plzeň sice něco takového opakovaně a kategoricky vylučují, ale už i mezi politiky se mluví o tom, že by tato kauza mohla stát bývalého šéfa ČEZ i místo v čele dozorčí rady této energetické firmy.

Vztah Martina Romana a plzeňské firmy prověřuje už i policie a pokud by se ukázalo, že Roman patří skutečně k majitelům Škody, byl by jako šéf ČEZ dlouhá léta ve střetu zájmů.

Škoda Plzeň je totiž dlouholetým příjemcem obřích veřejných zakázek. V uplynulých pěti letech vydělala na zakázkách ČEZ nejméně 20 miliard.

Odhalení na Kypru

To, že se Škoda Plzeň přestěhovala do Tichomoří, dokládá výpis z kyperského obchodního rejstříku, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Přejděme k detailům.

Na tichomořských Marshallových ostrovech je zapsána firma Maranex Finance Ltd., které patří 6800 akcií kyperské společnosti Skoda Industry (Europe) Ltd. Dalších 13 200 akcií v hodnotě 24,22 koruny drží firma Conitor Terra Ltd. z britského ostrova Guernsey.

Skoda Industry (Europe) je přitom od března jediným vlastníkem Škody Transportation, a.s. - mateřské společnosti několika dalších firem, které zbyly z původního holdingu Škoda Plzeň.

Bezpečné přístavy

Majiteli Škody Transportation jsou oficiálně od loňského září její manažeři Tomáš Krsek a Martin Korecký spolu s kolegy ze spřízněné firmy Appian Jiřím Divišem a Markem Čmejlou.

Nyní v reakci na zjištění Aktuálně.cz Škoda Transportation v oficiálním stanovisku připouští, že její akcie drží společnosti Conitor a Maranex. "Vámi jmenovaní (manažeři Krsek, Korecký, Diviš a Čmejla - pozn. red.) jsou ale jedinými akcionáři dvou zmíněných firem," naznačuje mluvčí firmy Lubomíra Černá, že se na původní verzi vlastně nic nemění.

Jeden rozdíl přesto existuje. Obchodní zákoník na Marshallových ostrovech a do určité míry také na Guernsey znemožňuje ověřit skutečnou vlastnickou strukturu, pokud s vydáním firemních písemností nebudou souhlasit sami vlastníci.

Žádost Aktuálně.cz, zda by čtyři plzeňští manažeři předložili dokumenty dokazující jejich majetkovou účast v Coniteru a Maranexu, pak Škoda Transportation odmítá.

Můžeme vyloučit, že firmy mají jiné vlastníky, uvedla místo toho mluvčí Černá. "Jmenovaní pánové jsou jedinými vlastníky Škody Transportation a všech jejích nadřazených společností," dodává.

Podobně mohou manažeři reagovat i na žádost policejních vyšetřovatelů. Policisté se pak mohou obrátit přímo na společnosti na Guernsey a Marshallových ostrovech, ty však mohou podle tamních zákonů předložit stejně nezávazné stanovisko, které nepůjde ověřit.

"Bévéčko" nestačí

Loňská informace Škody Transportation o prodeji firmy manažerům jde z veřejných zdrojů potvrdit jen do té míry, že se skutečně změnila vlastnická struktura plzeňského holdingu.

Plzeňskou Škodu Holding koupila v roce 2002, tedy v éře generálního ředitele Martina Romana, švýcarská společnost Appian Machinery.

Od té doby holding prodal dvě dceřiné společnosti. Škodu JS získala před sedmi lety ruská firma OMZ a Škodu Power před dvěma lety korejský Doosan.

Tehdy už Appian Machinery sídlil v nizozemském Amsterdamu. Nová adresa umožnila majitelům založit nizozemskou akciovou společnost B.V., která je mezi tuzemskými podnikateli označovaná i jako "bévéčko".

Tato firma musí podle holandského obchodního zákoníku své vlastníky prozradit pouze policii, když vyšetřuje praní špinavých peněz.

Anonymní majitele Appian Machinery B.V. chránilo ještě další opatření. Akcie Škoda Holdingu byly vystaveny na doručitele.

Appian se sice deklaroval jako jejich stoprocentní vlastník, to mu však teoreticky nemohlo zabránit, aby akcie například "zapůjčil" spřízněnému podnikateli v období výplaty dividend.

Longue Hougue House, St. Sampson

Nová vlastnická struktura, která vznikla po roce 2009, zaručuje anonymitu majitelů Škodovky ještě účinněji.

Už před dvěma lety byla většina divizí Škodovky převedena pod Škodu Transportation.

V už zmíněném září 2010 pak oznámili manažeři Krsek, Korecký, Čmejla a Diviš, že společnost kupují od Škoda Holdingu.

V českém obchodním rejstříku se však v březnu 2011 objevila informace, že vlastníkem obou akcií Škody Transportation nejsou manažeři, ale kyperská společnost Skoda Industry, která dnes sídlí v Limassolu.

Skoro dvě třetiny akcií kyperské Škodovky dnes drží Conitor Terra Ltd., která má sídlo v budově Longue Hougue House ve farnosti St. Sampson na ostrově Guernsey v Lamanšském průlivu.

Plzeňští manažeři tvrdí, že jim firma patří. Tuto informaci ale údaje obchodního resjtříku na Guernsey nepotvrzují. Jména Krsek, Korecký, Čmejla a Diviš v rejstříku nefigurují a jako správci akcií Conitor Terra Ltd. jsou uvedeny další firmy.

Tato varianta je výhodnější pro podnikatele, který chce udržet anonymitu. Také firmy na Guernsey musí evidovat a na žádost prozradit současné a dřívější majitele. Správci cizích akcií však mohou tuto povinnost obejít.

Mikronésané nemluví

Zbylé akcie drží majitel schránky Maranex Finance Ltd. v kancelářské budově Trust Company Complex v Majuru na Marshallových ostrovech.

Pro podnikatele, kteří si přejí zachovat anonymitu, jde zřejmě o nejbezpečnější lokalitu na světě. Vedle České republiky a Nauru se právě zde udržely listinné akcie na doručitele bez jakékoli povinné registrace.

Pro českého podnikatele je majurská adresa výhodnější z toho důvodu, že informace o majitelích akcií neuniknou ani neformální cestou.

autor: Petr Holub | 14. 10. 2011 16:29

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama