Škoda Plzeň přesídlila do ráje tajných akcionářů

Petr Holub
14. 10. 2011 16:29
Sílí podezření, že Martin Roman má ke Škodě Plzeň bližší vztah, než přiznává
Světoznámá značka. Komu patří?
Světoznámá značka. Komu patří? | Foto: www.vlaky.net

Praha - V době sílících podezření, že někdejší šéf státní společnosti ČEZ Martin Roman má majetkový podíl ve Škodě Plzeň, přestěhoval plzeňský strojírenský gigant sídlo na Marshallovy ostrovy.

Ty jsou ve světě byznysu známy jako jedno ze tří míst na světě, kde lze nejlépe utajit skutečné vlastníky akcií.

Aktuálně.cz tuto okolnost zjistilo krátce před tím, než deník MF Dnes přinesl ještě další dokumenty, jež Romana se Škodou Plzeň spojují.

Roman i Škoda Plzeň sice něco takového opakovaně a kategoricky vylučují, ale už i mezi politiky se mluví o tom, že by tato kauza mohla stát bývalého šéfa ČEZ i místo v čele dozorčí rady této energetické firmy.

Bývalý šéf ČEZ Martin Roman.
Bývalý šéf ČEZ Martin Roman. | Foto: Ludvík Hradilek

Vztah Martina Romana a plzeňské firmy prověřuje už i policie a pokud by se ukázalo, že Roman patří skutečně k majitelům Škody, byl by jako šéf ČEZ dlouhá léta ve střetu zájmů.

Škoda Plzeň je totiž dlouholetým příjemcem obřích veřejných zakázek. V uplynulých pěti letech vydělala na zakázkách ČEZ nejméně 20 miliard.

Odhalení na Kypru

To, že se Škoda Plzeň přestěhovala do Tichomoří, dokládá výpis z kyperského obchodního rejstříku, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Přejděme k detailům.

Na tichomořských Marshallových ostrovech je zapsána firma Maranex Finance Ltd., které patří 6800 akcií kyperské společnosti Skoda Industry (Europe) Ltd. Dalších 13 200 akcií v hodnotě 24,22 koruny drží firma Conitor Terra Ltd. z britského ostrova Guernsey.

Skoda Industry (Europe) je přitom od března jediným vlastníkem Škody Transportation, a.s. - mateřské společnosti několika dalších firem, které zbyly z původního holdingu Škoda Plzeň.

Tomáš Krsek, jeden z kvarteta oficiálních majitelů.
Tomáš Krsek, jeden z kvarteta oficiálních majitelů. | Foto: CSR Fórum

Bezpečné přístavy

Majiteli Škody Transportation jsou oficiálně od loňského září její manažeři Tomáš Krsek a Martin Korecký spolu s kolegy ze spřízněné firmy Appian Jiřím Divišem a Markem Čmejlou.

Nyní v reakci na zjištění Aktuálně.cz Škoda Transportation v oficiálním stanovisku připouští, že její akcie drží společnosti Conitor a Maranex. "Vámi jmenovaní (manažeři Krsek, Korecký, Diviš a Čmejla - pozn. red.) jsou ale jedinými akcionáři dvou zmíněných firem," naznačuje mluvčí firmy Lubomíra Černá, že se na původní verzi vlastně nic nemění.

Jeden rozdíl přesto existuje. Obchodní zákoník na Marshallových ostrovech a do určité míry také na Guernsey znemožňuje ověřit skutečnou vlastnickou strukturu, pokud s vydáním firemních písemností nebudou souhlasit sami vlastníci.

Žádost Aktuálně.cz, zda by čtyři plzeňští manažeři předložili dokumenty dokazující jejich majetkovou účast v Coniteru a Maranexu, pak Škoda Transportation odmítá.

Změny ve Škodě Plzeň.
Změny ve Škodě Plzeň. | Foto: Aktuálně.cz

Můžeme vyloučit, že firmy mají jiné vlastníky, uvedla místo toho mluvčí Černá. "Jmenovaní pánové jsou jedinými vlastníky Škody Transportation a všech jejích nadřazených společností," dodává.

Podobně mohou manažeři reagovat i na žádost policejních vyšetřovatelů. Policisté se pak mohou obrátit přímo na společnosti na Guernsey a Marshallových ostrovech, ty však mohou podle tamních zákonů předložit stejně nezávazné stanovisko, které nepůjde ověřit.

"Bévéčko" nestačí

Loňská informace Škody Transportation o prodeji firmy manažerům jde z veřejných zdrojů potvrdit jen do té míry, že se skutečně změnila vlastnická struktura plzeňského holdingu.

Plzeňskou Škodu Holding koupila v roce 2002, tedy v éře generálního ředitele Martina Romana, švýcarská společnost Appian Machinery.

Od té doby holding prodal dvě dceřiné společnosti. Škodu JS získala před sedmi lety ruská firma OMZ a Škodu Power před dvěma lety korejský Doosan.

Tehdy už Appian Machinery sídlil v nizozemském Amsterdamu. Nová adresa umožnila majitelům založit nizozemskou akciovou společnost B.V., která je mezi tuzemskými podnikateli označovaná i jako "bévéčko".

Tato firma musí podle holandského obchodního zákoníku své vlastníky prozradit pouze policii, když vyšetřuje praní špinavých peněz.

Anonymní majitele Appian Machinery B.V. chránilo ještě další opatření. Akcie Škoda Holdingu byly vystaveny na doručitele.

Appian se sice deklaroval jako jejich stoprocentní vlastník, to mu však teoreticky nemohlo zabránit, aby akcie například "zapůjčil" spřízněnému podnikateli v období výplaty dividend.

Longue Hougue House, St. Sampson

Nová vlastnická struktura, která vznikla po roce 2009, zaručuje anonymitu majitelů Škodovky ještě účinněji.

Už před dvěma lety byla většina divizí Škodovky převedena pod Škodu Transportation.

V už zmíněném září 2010 pak oznámili manažeři Krsek, Korecký, Čmejla a Diviš, že společnost kupují od Škoda Holdingu.

V českém obchodním rejstříku se však v březnu 2011 objevila informace, že vlastníkem obou akcií Škody Transportation nejsou manažeři, ale kyperská společnost Skoda Industry, která dnes sídlí v Limassolu.

Marshallovy ostrovy, nové sídlo plzeňské Škody.
Marshallovy ostrovy, nové sídlo plzeňské Škody. | Foto: Wikimedia Commons

Skoro dvě třetiny akcií kyperské Škodovky dnes drží Conitor Terra Ltd., která má sídlo v budově Longue Hougue House ve farnosti St. Sampson na ostrově Guernsey v Lamanšském průlivu.

Plzeňští manažeři tvrdí, že jim firma patří. Tuto informaci ale údaje obchodního resjtříku na Guernsey nepotvrzují. Jména Krsek, Korecký, Čmejla a Diviš v rejstříku nefigurují a jako správci akcií Conitor Terra Ltd. jsou uvedeny další firmy.

Tato varianta je výhodnější pro podnikatele, který chce udržet anonymitu. Také firmy na Guernsey musí evidovat a na žádost prozradit současné a dřívější majitele. Správci cizích akcií však mohou tuto povinnost obejít.

Mikronésané nemluví

Zbylé akcie drží majitel schránky Maranex Finance Ltd. v kancelářské budově Trust Company Complex v Majuru na Marshallových ostrovech.

Pro podnikatele, kteří si přejí zachovat anonymitu, jde zřejmě o nejbezpečnější lokalitu na světě. Vedle České republiky a Nauru se právě zde udržely listinné akcie na doručitele bez jakékoli povinné registrace.

Pro českého podnikatele je majurská adresa výhodnější z toho důvodu, že informace o majitelích akcií neuniknou ani neformální cestou.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 30 minutami

Vítěz z Alpe d'Huez si dojel pro titul mistra Evropy v cross country

Pro titul mistra Evropy v cross country na horských kolech si v Mnichově suverénně dojel olympijský vítěz Thomas Pidcock z Británie. Nejlepší z kvarteta českých bikerů Ondřej Cink skončil sedmnáctý.

Třiadvacetiletý Pidcock potvrdil dnešním prvenstvím pověst jednoho z nejlepších světových cyklistických univerzálů. Olympijský vítěz na horských kolech z Tokia se letos v lednu stal mistrem světa v cyklokrosu a následné úspěšné působení na silnici korunoval vítězstvím v horské etapě Tour de France s cílem na Alpe d'Huez. Předtím si stihl "odskočit" k bikům a v květnu vyhrál závody Světového poháru v Albstadtu a Novém Městě na Moravě, což byly dosud jeho jediné letošní starty na horských kolech.

Cink se držel v čelní skupině pouze v úvodních fázích závodu a poté už tempu nejlepších nestačil. Postupně klesal až na sedmnácté místo, které obsadil s odstupem 2:13 za Pidcockem. Šestinásobný mistr republiky absolvoval první závod po třech týdnech od Světového poháru v USA, kde jel pouze short track, protože se nakazil koronavirem. Mistrovství Evropy zařadil do svého programu až následně i kvůli blížícímu se mistrovství světa v Les Gets, které se pojede příští týden.

Zbývající tři čeští bikeři dojeli ve čtvrté desítce. Jan Škarnitzl byl 34., Lukáš Kobes 36. a Marek Rauchfuss 40.

V sobotu pojedou v Mnichově cross country ženy včetně čtyř Češek.

před 1 hodinou

Kvůli bouřkám a silnému větru zemřelo ve čtvrtek v Evropě 13 lidí

Evropa se v pátek vzpamatovává z tragicky bouřlivého čtvrtka, kdy kvůli bouřím a silnému větru zemřelo nejméně 13 lidí. Některé země rozmary počasí stále trápí. Varování před bouřemi platí i v pátek na jihu Německa, naopak na Korsice, kde ve čtvrtek zahynulo pět lidí, už bylo zrušeno. Na mnoha evropských řekách, včetně veletoků jako Rýn a Dunaj, kvůli suchu naopak komplikuje lodní dopravu stále extrémně nízká hladina vody.

Pro jih Bavorska a části jihozápadní spolkové země Bádensko-Württembersko vydala německá meteorologická služba varování před následky extrémního trvalého deště. V podhůří Alp platí do sobotního rána varování před extrémně vydatným vytrvalým deštěm s až 140 litry srážek na metr čtvereční. V Rakousku, kde bouřky ve čtvrtek ve velkém vyvracely stromy a zabily tak pět lidí, byla i dnes na jihu země přerušena některá železniční spojení. Ve čtvrtek byla železniční doprava v oblasti zcela ochromena kvůli přerušení dodávek proudu.

Na severu Itálie a v částech střední Itálie utrpělo kvůli bouřkách s větrem o rychlosti přes 100 kilometrů za hodinu několik lidí zranění. "Bohužel to ještě není za námi," řekl deníku La Stampa šéf italské civilní ochrany Luigi D'Angelo. Důvodem prudkých průtrží mračen je studený vzduch ze severní Evropy, který se ve Středomoří střetává s teplým vzduchem, vysvětlil v deníku Corriere della Sera klimatolog Antonio Navarra.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Dodávky plynu Nord Streamem 1 do Evropské unie se kvůli údržbě opět zastaví

Dodávky ruského plynu hlavním plynovodem Nord Stream 1 do Německa se kvůli údržbě opět zastaví, a to od 31. srpna do 2. září. V pátek to oznámila ruská plynárenská společnost Gazprom, nad kterou má kontrolu Kreml. Po dokončení prací, pokud nenastanou žádné technické problémy, bude přeprava plynu obnovena na současnou sníženou úroveň 33 milionů metrů krychlových denně, dodal podle agentury Reuters Gazprom.

Ruský podnik sdělil, že s ním na údržbě kompresorové stanice Portovaja, která je součástí plynovodu Nord Stream 1 a nachází se poblíž finských hranic, bude spolupracovat německá firma Siemens Energy.

Nord Stream 1 přepravuje plyn z Ruska do Německa po dně Baltského moře a je hlavní trasou pro dodávky ruského plynu do Evropské unie. Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko v únoru zahájilo útok na Ukrajinu a Evropská unie v odvetě přijala sérii protiruských sankcí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy