Za Romana tekly ze státních firem do Škody miliardy

Petr Holub
21. 9. 2011 5:30
V roce 2009 získala Škoda Plzeň od ČEZ a Českých drah zakázky v hodnotě 15 miliard
Martin Roman (vpravo) jako ředitel ČEZ na Davis Cupu. Psal se rok 2009.
Martin Roman (vpravo) jako ředitel ČEZ na Davis Cupu. Psal se rok 2009. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Státní firmy ČEZ a České dráhy daly v uplynulých letech zakázky v hodnotě mnoha miliard korun společnosti Škoda Plzeň, kterou před nástupem do čela energetického gigantu vedl Martin Roman.

Bylo to v době, kdy právě Roman měl v obou státních společnostech vliv na rozhodování.

Roman před několika dny z čela ČEZ odstoupil, z veřejně dostupných databází lze však vyčíst, že jen v roce 2009 dostala Škodovka od ČEZ a Českých drah zakázky na 15 miliard.

Padesát zakázek pro jednoho zájemce

Policie v létě začala zkoumat případný majetkový vztah mezi Martinem Romanem a Škodou. Švýcarská prokuratura totiž při vyšetřování jiné kauzy narazila na finanční toky, které naznačují, že Roman mohl být s firmou majetkově propojen. Sám Roman to opakovaně popřel a jasný důkaz, že by byl skrytým majitelem Škody, se dosud neobjevil.

Z veřejných databází však plyne nesporný fakt, že obě úspěšné divize Škody Plzeň - Škoda Power a Škoda Transportation - vyrostly na státních zakázkách, o kterých v letech 2004-2011 Martin Roman spolurozhodoval.

Střetu zájmů nasvědčuje prostý výčet zakázek, které získala energetická divize Škoda Power od ČEZ.

Ještě výmluvnější je seznam zakázek pro Škodu Transportation a její dcery Škodu Vagonka, Pars Nova a MOVO od Českých drah, kde Roman v letech 2007-2009 zasedal v dozorčí radě.

Verzi o domluvě mezi bývalými kolegy podporuje průběh celkem šedesáti veřejných soutěží. Čtyři pětiny z nich Škodovka vyhrála jako jediný účastník.

Seznam šedesáti zakázek nemusí být úplný, protože například zakázky na rekonstrukci severočeských elektráren zadává ČEZ prostřednictvím dceřiné společnosti Škoda Praha Invest. Tyto obchody se ve veřejných databázích neobjeví.

Pod tabulkou článek pokračuje.

Ředitel a jeho zástupci

Roman byl předsedou představenstva Škody Plzeň od roku 2000.

Skončil na jaře 2004, kdy přešel do ČEZ. Jeho zástupci tehdy byli Tomáš Krsek, Michal Korecký a Jiří Zapletal. Krsek a Korecký vedli Škodovku až do letošního února, Zapletal skončil o rok dříve. Krsek a Korecký oznámili, že převzali část akcií firmy, která právě letos přesídlila na Kypr.

Energetická divize Škody Power opravovala až do roku 2007 pro ČEZ turbiny v hnědouhelných elektrárnách, v zakázkách, které dosahovaly hodnot do sta milionů. Větší položky, jako byla dodávka nové turbiny do ledvické elektrárny za 403 milionů bez daně z přidané hodnoty, tehdy byla výjimkou.

Situace se změnila v roce 2008. Tehdy byl Roman jmenován šéfem ČEZ podruhé a Škoda Power získala dvě smlouvy s hodnotou 1,2 miliardy. Podle první z nich má plzeňská firma na starost údržbu strojního zařízení atomových elektráren, podle druhé dohlíží na uhelné elektrárny.

Týden před Korejci

Po několika menších zakázkách následovala v roce 2009 smlouva na modernizaci Temelína za 3,2 miliardy.

O vítězi soutěže na opravu Temelína bylo rozhodnuto týden předtím, než Škodu Power koupila za 11,5 miliardy korejská firma Doosan. V ceně prodávané firmy se zřejmě promítla právě zakázka od ČEZ.

Z veřejné databáze pak vyplývá, že po odchodu známých Martina Romana z jejího vedení Škoda Power žádnou miliardovou zakázku nedostala.

Klíčový rok 2009

Rysy promyšlené logistické operace naznačuje také výčet zakázek, které dostala divize Škoda Transportation od Českých drah.

Prvním úspěchem dopravní divize byla zakázka na dodávku nových elektrických lokomotiv. Plzeňský výrobce slib z roku 2004 dodnes nesplnil a obchody zamrzly.

Změnilo se to po roce 2007, kdy se v dozorčí radě Českých drah objevil Martin Roman.

V roce 2008 dostala Škodovka dvoumiliardovou zakázku na opravu lokomotiv pro ČD Cargo.

O rok později začaly ve velkém měnit vozový park samotné České dráhy. Z Plzně koupily desítky předměstských souprav Elefant a rekonstruovaných motorových vlaků Regionova dohromady za devět miliard. Za dvě miliardy si dráhy objednaly opravárenské služby.

České dráhy po Romanovi

Škoda Plzeň tehdy inkasovala dvě třetiny všech investic Českých drah.

Podařilo se jí to díky tomu, že krátce předtím ovládla tři konkurenční firmy. Vagónku ve Studénce získala v roce 2005, šumperskou Pars Nova a plzeňské opravny MOVO o tři roky později. Právě jejich prostřednictvím inkasovala v roce 2009 státní peníze.

České dráhy v investicích nepolevily ani v dalších dvou letech. Roman z dozorčí rady mezitím odešel a shodou okolností zbývají na plzeňskou firmu každoročně „jen" tři miliardy, tedy čtvrtina investic do vozového parku. Škodovka je vydělává převážně výrobou Elefantů.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Pančochová do finále U-rampy v Copper Mountain neprošla

Snowboardistka Šárka Pančochová skončila šestnáctá na Světovém poháru v U-rampě v Copper Mountain. Po menším zranění z listopadového závodu v Modeně, kde po těžkém pádu v tréninku nenastoupila do finále Big Airu, měla v Coloradu k postupu do finále daleko.

Devětadvacetiletá freestylistka právě v Copper Mountain před šesti lety vyhrála pohárový závod ve slopestylu, ale U-rampa je její nejslabší disciplínou. Do finále se probojovala dvakrát a v lednu 2010, tehdy coby devatenáctiletá, vybojovala zlato na SP v Kreischbergu. Díky tomu se tehdy kvalifikovala na olympiádu ve Vancouveru.

V dnešní kvalifikaci pro sobotní závod v Copper Mountain obsadila 16. místo se známkou 44,50 bodu, finálová osmička měla nejméně o 24 bodů více. Z prvního místa postoupila domácí Američanka Maddie Mastrová, bronzová medailistka z letošního mistrovství světa.

před 39 minutami

Ministři obrany ČR a USA stvrdili podpisem nákup vrtulníků

Ministři obrany ČR Lubomír Metnar a USA Mark Esper dnes ve Washingtonu stvrdili podpisem nákup vojenských vrtulníků pro českou armádu. Česká republika formou mezivládní dohody pořídí 12 vrtulníků firmy Bell za 14,6 miliardy korun. Ve výzbroji české armády nahradí ruské bitevní vrtulníky Mi-24/35.

Vrtulníkové letectvo získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper. Stroje by fyzicky armáda měla dostat v roce 2023. Součástí dohody je i výcvik pilotů a personálu, údržba, vybavení zbraňovými systémy či munice.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Bloomberg: USA a Čína se dohodly na podmínkách obchodní smlouvy

Spojené státy a Čína se dohodly na podmínkách první fáze dlouho očekávané obchodní smlouvy. Text nyní čeká na podpis amerického prezidenta Donalda Trumpa. S odkazem na zdroje obeznámené se situací o tom dnes informovala agentura Bloomberg a vzápětí i další média.

Poradci pro obchodní záležitosti teď mají v plánu schůzku s prezidentem, na které s ním chtějí podmínky dohody probrat. Oficiální oznámení by podle zdrojů Bloombergu mohlo přijít v následujících hodinách.

Spojené státy a Čína spolu od loňského roku vedou obchodní válku, ve které na sebe vzájemně uvalují cla. Zároveň se snaží dosáhnout dohody, která by jejich obchodní spory vyřešila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy