reklama
 
 

Za Romana tekly ze státních firem do Škody miliardy

21. 9. 2011 5:30
V roce 2009 získala Škoda Plzeň od ČEZ a Českých drah zakázky v hodnotě 15 miliard

Praha - Státní firmy ČEZ a České dráhy daly v uplynulých letech zakázky v hodnotě mnoha miliard korun společnosti Škoda Plzeň, kterou před nástupem do čela energetického gigantu vedl Martin Roman.

Bylo to v době, kdy právě Roman měl v obou státních společnostech vliv na rozhodování.

Roman před několika dny z čela ČEZ odstoupil, z veřejně dostupných databází lze však vyčíst, že jen v roce 2009 dostala Škodovka od ČEZ a Českých drah zakázky na 15 miliard.

Padesát zakázek pro jednoho zájemce

Policie v létě začala zkoumat případný majetkový vztah mezi Martinem Romanem a Škodou. Švýcarská prokuratura totiž při vyšetřování jiné kauzy narazila na finanční toky, které naznačují, že Roman mohl být s firmou majetkově propojen. Sám Roman to opakovaně popřel a jasný důkaz, že by byl skrytým majitelem Škody, se dosud neobjevil.

Z veřejných databází však plyne nesporný fakt, že obě úspěšné divize Škody Plzeň - Škoda Power a Škoda Transportation - vyrostly na státních zakázkách, o kterých v letech 2004-2011 Martin Roman spolurozhodoval.

Střetu zájmů nasvědčuje prostý výčet zakázek, které získala energetická divize Škoda Power od ČEZ.

Ještě výmluvnější je seznam zakázek pro Škodu Transportation a její dcery Škodu Vagonka, Pars Nova a MOVO od Českých drah, kde Roman v letech 2007-2009 zasedal v dozorčí radě.

Verzi o domluvě mezi bývalými kolegy podporuje průběh celkem šedesáti veřejných soutěží. Čtyři pětiny z nich Škodovka vyhrála jako jediný účastník.

Seznam šedesáti zakázek nemusí být úplný, protože například zakázky na rekonstrukci severočeských elektráren zadává ČEZ prostřednictvím dceřiné společnosti Škoda Praha Invest. Tyto obchody se ve veřejných databázích neobjeví.

Pod tabulkou článek pokračuje.

Ředitel a jeho zástupci

Roman byl předsedou představenstva Škody Plzeň od roku 2000.

Skončil na jaře 2004, kdy přešel do ČEZ. Jeho zástupci tehdy byli Tomáš Krsek, Michal Korecký a Jiří Zapletal. Krsek a Korecký vedli Škodovku až do letošního února, Zapletal skončil o rok dříve. Krsek a Korecký oznámili, že převzali část akcií firmy, která právě letos přesídlila na Kypr.

Energetická divize Škody Power opravovala až do roku 2007 pro ČEZ turbiny v hnědouhelných elektrárnách, v zakázkách, které dosahovaly hodnot do sta milionů. Větší položky, jako byla dodávka nové turbiny do ledvické elektrárny za 403 milionů bez daně z přidané hodnoty, tehdy byla výjimkou.

Situace se změnila v roce 2008. Tehdy byl Roman jmenován šéfem ČEZ podruhé a Škoda Power získala dvě smlouvy s hodnotou 1,2 miliardy. Podle první z nich má plzeňská firma na starost údržbu strojního zařízení atomových elektráren, podle druhé dohlíží na uhelné elektrárny.

Týden před Korejci

Po několika menších zakázkách následovala v roce 2009 smlouva na modernizaci Temelína za 3,2 miliardy.

O vítězi soutěže na opravu Temelína bylo rozhodnuto týden předtím, než Škodu Power koupila za 11,5 miliardy korejská firma Doosan. V ceně prodávané firmy se zřejmě promítla právě zakázka od ČEZ.

Z veřejné databáze pak vyplývá, že po odchodu známých Martina Romana z jejího vedení Škoda Power žádnou miliardovou zakázku nedostala.

Klíčový rok 2009

Rysy promyšlené logistické operace naznačuje také výčet zakázek, které dostala divize Škoda Transportation od Českých drah.

Prvním úspěchem dopravní divize byla zakázka na dodávku nových elektrických lokomotiv. Plzeňský výrobce slib z roku 2004 dodnes nesplnil a obchody zamrzly.

Změnilo se to po roce 2007, kdy se v dozorčí radě Českých drah objevil Martin Roman.

V roce 2008 dostala Škodovka dvoumiliardovou zakázku na opravu lokomotiv pro ČD Cargo.

O rok později začaly ve velkém měnit vozový park samotné České dráhy. Z Plzně koupily desítky předměstských souprav Elefant a rekonstruovaných motorových vlaků Regionova dohromady za devět miliard. Za dvě miliardy si dráhy objednaly opravárenské služby.

České dráhy po Romanovi

Škoda Plzeň tehdy inkasovala dvě třetiny všech investic Českých drah.

Podařilo se jí to díky tomu, že krátce předtím ovládla tři konkurenční firmy. Vagónku ve Studénce získala v roce 2005, šumperskou Pars Nova a plzeňské opravny MOVO o tři roky později. Právě jejich prostřednictvím inkasovala v roce 2009 státní peníze.

České dráhy v investicích nepolevily ani v dalších dvou letech. Roman z dozorčí rady mezitím odešel a shodou okolností zbývají na plzeňskou firmu každoročně „jen" tři miliardy, tedy čtvrtina investic do vozového parku. Škodovka je vydělává převážně výrobou Elefantů.

autor: Petr Holub | 21. 9. 2011 5:30

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama