Severní obchvat Prahy? Magistrát zaplavily hádky

Petr Holub
20. 3. 2008 0:00
Úředníky udolaly námitky občanů
Pražský magistrát
Pražský magistrát | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Pražský magistrát marně jednal s občany o podobě severního obchvatu Prahy.

Veřejné slyšení se táhlo čtyři dny. A skončilo dočasnou rezignací úředníků: Ve středu večer debatu skončili s žádostí o pauzu - úředníci a občané se tak znovu sejdou za 14 dnů.

Bouřlivé emoce a hádky jsou jasným dokladem, že v zemi chybí expertní komise, které budou posuzovat vliv a dopad sporných staveb.

Nový úsek dálnice přestane patřit cyklistům, ovládnou jej auta a kamiony.
Nový úsek dálnice přestane patřit cyklistům, ovládnou jej auta a kamiony. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Čtěte více:
Spory zdržují stavbu dálnic u Prahy a na Moravě

Argumenty proti dálnici

Do pražských sporů o obchvat mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí se už zapojili jak zastupitelé městských částí, tak občané, investor, projektanti a další odborníci.

A také ministerstva. Ministr životního prostředí Martin Bursík totiž odmítl povolit nové přistávací dráhy v Ruzyni, protože není jisté, jestli ve spojení s trasou dálnice přes Suchdol nepřekročí zákonem povolenou hranici hluku. Proto by se měla ze stejného pohledu hodnotit i dálnice.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte více:
Stavba ranveje v Ruzyni se odkládá. Kvůli ekologii

Studie o emisní a hlukové zátěži nové dálnice je nedůvěryhodná. Firma, která ji pro Ředitelství silnic a dálnic prováděla, nedoložila, že má platnou licenci.

O povolení stavby požádala pražská pobočka Ředitelství silnic a dálnic, která není právním subjektem a podle zákona žádat ani nemůže.

"Naše rodiny žijí v Dolních Chabrech tři sta let," říká zástupce majitelů půdy, přes kterou má vést dálnice Vladimír Přáda. "A nestojíme úřadům za to, aby s námi jednali jako s rovnocenným partnerem. Nevím proč se nedělá srovnávací studie, jestli není výhodnější vést okruh dál na sever," ptá se Přáda.

Severní trasa se vrací

Odvolává se na studii, kterou provedla na zakázku ministerstva dopravy mezinárodní společnost Mott&MacDonald.

Z ní vychází, že trasa přes Suchdol a Dolní Chabry bude stát 23,5 miliardy, protože počítá s devadesát metrů vysokým patrovým mostem, třemi tunely a dalšími dvěma mosty.

Severní trasa překračuje Vltavu 70 metrů vysokým mostem u Libčic a stojí o osm miliard méně. Automobilisté by si zajeli o čtyři kilometry dál. Mott&MacDonald doporučuje, aby se za část ušetřených peněz postavil menší most mezi Suchdolem a Bohnicemi pro městskou dopravu.

 

Právě se děje

Další zprávy