Zuzana Hronová
15. 12. 2020 11:23
Mezinárodní šetření TIMSS 2019, které zjišťuje úroveň žáků 4. tříd základních škol v matematice a přírodopisu, ale také postoje žáků, učitelů či rodičů ke škole, přineslo pozoruhodná zjištění. Česko patří ve výsledcích testů k nadprůměrným, ale má nejméně spokojené žáky, učitele i rodiče v Evropě. České děti škola naučí, ale nedokáže zajistit, aby v ní žáci a učitelé byli spokojení.
V českých školách se bádá nejméně v Evropě
Česko spolu s Belgií a Rakouskem jsou členské země EU s nejnižší podporou badatelských aktivit ze strany učitele v hodinách přírodovědy. Pouze 4 procenta českých žáků vykonávají tyto činnosti alespoň v polovině hodin. Průměrný podíl žáků s větší podporou badatelských aktivit je přitom v zemích EU 17 procent. Výsledek těchto žáků v přírodovědě je sice lepší, ale rozdíl není statisticky významný. (Jinou otázkou už je, nakolik žáka baví přírodopis bez bádání a pokusů, či ho dokáže nadchnout pro přírodní vědy.)