Praha - Kvůli podezřelému nákupu terénních vozů značky Tatra za 2,7 miliardy pro českou armádu policie obviní dva muže.
Podle oficiálně zatím nepotvrzených informací jde exministra obrany Martina Bartáka a podnikatele Michala Smrže. Stíhat je chce za korupci.
Experti na finanční kriminalitu se kromě Bartáka a podnikatele zajišťujícího zbrojní zakázky Michala Smrže zajímali také o představitele společnosti Praga Petra Ptáčka.
"Žádná jména v tuto chvíli komentovat nebudeme," řekl Aktuálně.cz mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej s tím, že obviněným ještě usnesení nebylo doručeno.
Česká televize ale uvedla, že obviněný má být právě Barták a Smrž. Eministr následně prohlásil, že mu o případném obvinění zatím není nic známo.
Policie se údajnou korupcí při nákupu zabývá od loňského listopadu. Tehdy bývalý velvyslanec USA v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss řekl, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Barták miliony dolarů za to, že Tatra už nebude mít problémy s armádní zakázkou.
To potvrdil i Cabanissův kolega Duncan Sellars, který se rovněž zúčastnil rozhovoru s Bartákem.
Prověřování případu už podle žalobce Dušana Táborského skončilo, a tím i práce speciálního týmu Tatra.
Barták: Budu se tvrdě bránit
Exministr tvrdí, že celá kauza je vykonstruovanou záležitostí a má sloužit především k jeho společenské likvidaci. Proti případnému trestnímu stíhání se podle svých slov chce bránit nejrazantnějším možným způsobem.
"Doložím, že celá záležitost je od začátku výrazně nestandardní a provázena celou řadu účelových pochybení," oznámil někdejší ministr s tím, že se nechce dál nechat očerňovat.
"Médii nezmiňovanou realitou je, že jsem se na nákupu vozidel Tatra nijak nepodílel," zdůraznil Barták.
Nákup za skoro tři miliardy
V pozadí všeho byl podle Táborského údajně zájem společnosti Praga. Ta s Tatrou spolupracovala jako subdodavatel automobilových dílů - náprav a převodovek.
V polovině prosince 2006 Tatra podepsala s ministerstvem obrany smlouvu na dodávku terénních nákladních vozidel za 2,7 miliardy korun. O několik měsíců později ale severomoravská automobilka ukončila kvůli údajně nekvalitním dodávkám dílů spolupráci s Pragou.
"Tatra se subdodavatelem vypověděla smlouvu. Firma se ale cítila ukřivděna a snažila se vrátit do hry," řekl Táborský. Dodal, že Praga mohla na dodávkách Tatry pro armádu vydělat stamiliony korun.
Po ukončení spolupráce se Tatře dodávky armádě začaly zadrhávat. A právě tyto problémy podle Cabanisse měly vyřešit peníze, o kterých prý Barták v USA mluvil.
V této souvislosti manažery Tatry postupně kontaktovali tři lidé. Kromě Bartáka, který o problematické zakázce jednal během oficiální návštěvy USA, i představitel Pragy Ptáček.
Třetím podezřelým by pak podle ČTK mohl být majitel zbrojařské firmy MPI Group a Bartákův známý Michal Smrž. Šéf Tatry Ronald Adams už dříve řekl, že jej navštívil prostředník "někoho vysoce postaveného" a chtěl v souvislosti s nákupem tatrovek pro armádu úplatek ve výši pět milionů dolarů. Adams uvedl, že tímto mužem byl právě Smrž.